Macforums blogg

Maria Larsson

Verksamhetschef på Macforum i Borås

8 minuter

11 appar för den effektiva företagsledaren.

Idag är utbudet av appar stort och de tycks kunna täcka alla behov och önskemål som vi människor har. Även om flertalet av dessa appar finns tillgängliga för nöjes skull i form av spel och sociala medier, finns det också sådana som är fördelaktiga för företagare att känna till. Genom att använda dessa appar underlättar och förenklar du arbetet både för dig som företagare och dina medarbetare.

 

I ett tidigare blogginlägg har vi skrivit om 6 vanliga tidstjuvar som molntjänster och modern IT kan effektivisera bort. Det handlar just om att förenkla och effektivisera de uppgifter som tenderar att bli tidstjuvar under en arbetsdag. Möjlighet att redigera dokument samtidigt, videomöten, snabba chattverktyg och lättillgänglig information - detta är bara några av lösningarna som du kan hitta i de mest användbara apparna idag. I det här blogginlägget går vi igenom en del appar som vi tycker kan vara speciellt lämpade för en företagsmiljö.

 

filer-app

1. Filer 

Apples egen app för filhantering. Med appen kan du hitta dina filer, oavsett var du har sparat dem (i enheten eller i molnet). Du kan ordna dessa filer, dela dem och använda appar från tredje part som exempelvis Dropbox.

  • Fungerar på: iOS. Kompatibel med iPad och iPod touch.  
  • Pris: Gratis

Genvägar

2. Genvägar 

Ännu en app som ingår i Apples iOS. Den är väldigt bra för att minska antalet knapptryck i mobilen, så för att genomföra vanliga åtgärder på fyra-fem klick öppnar du bara "Genvägar" och gör de på ett klick. Om du inte vet vilka dina vanligaste sysslor är så rekommenderar Genvägar de åt dig (om du har uppgraderat till iOS 13).

  • Fungerar på: iOS. Kompatibel med iPad och iPod touch. 
  • Pris: Gratis

scanbot-app

3. Scanbot

Bli kvitt pappershögarna på kontoret och skanna in de viktigaste dokumenten istället. Scanbot är kanske marknadens mest avancerade PDF-skanner-app. Dokumenten som skapas håller premiumkvalitet och du kan ladda upp dem till ditt favoritmoln.

  • Fungerar på: iOS och Android. Kompatibel med iPad och iPod touch.
  • Pris: Gratis, men premiumversionen kostar 45 SEK (1 månad) eller 265 SEK (12 månader)

fantastical2-app

4. Fantastical 2

Recensenten i fackpressen är entusiastisk: "Fantastical 2 är precis så fantastiskt som det låter! Ett fullgott alternativ till Apples kalender." Vitsen med Fantastical är möjligheten att snabbt skriva in nya händelser.

  • Fungerar i: iOS. Kompatibel med iPad.
  • Pris: 59 SEK 

things3-app

5. 1password 

Varsågod. Glöm dina lösenord. 1Password kommer ihåg dem åt dig. Spara dina lösenord och logga in på webbplatser med bara ett enda klick. Denna lösenordshanterare gör det faktiskt så enkelt.

  • Fungerar i: iOS och Android. Kompatibel med iPad och iPod touch.
  • Pris: Testa gratis i 30 dagar, sedan finns olika abonnemang från 45 SEK/månad till 679 SEK/år

1password-app

6. Things 3 

Denna app hjälper den stressade företagaren att hålla koll på vad som behöver göras. Things gör det enklare att "get things done", helt enkelt. Perfekt för dig som älskar att få saker gjorda, eftersom du kan sortera dina uppgifter i “inbox”-, “today”-, “next”-, “scheduled”- eller “någon dag”-mappar.

  • Fungerar på: iOS och macOS. Kompatibel med iPad.
  • Pris:  85 SEK

mindnode-app

7. MindNode 6 

En app för dig som vill börja jobba med struktur och skissa mindmaps och idéer var du än befinner dig. Du kan börja i mobilen och slutföra allt i datorn. Eller tvärtom. Håll koll på dina framsteg, gör dina tankar visuella och synka samt exportera dina mindmaps. MindNode gör mindmapping lätt.

  • Fungerar på: iOS och macOS. Kompatibel med iPad och iPod touch.
  • Pris: Gratis, men åtkomst till alla funktioner kostar 179 SEK

timelogger-app

8. Timelogger 

Vad lägger du och dina medarbetare egentligen tid på? Timelogger är en smidig, enkel och lättanvänd tidsspårningsapp för iPhone, Apple Watch och iPad. Den förbättrar produktiviteten och ger dig full koll på din tid. Starta flera tidtagare samtidigt? Justera tider? Associera uppdrag med klienter och kategorier? Inga problem i denna app.

  • Fungerar på: iOS. Kompatibel med iPad och iPod touch.
  • Pris: Gratis, men vill du ha obegränsat antal tasks kostar det 69 SEK

En lite mer avancerad app i samma kategori är Timely. Enligt tillverkaren är det "det definitiva automatiska tidspårningsverktyget för att förbättra produktivitet och lönsamhet. Designad för frilansare, chefer, team, små och stora företag."

  • Fungerar på: iOS och Android. Kompatibel med iPad och iPod touch.
  • Pris: Mellan 79 och 149 SEK/månad

acrobat-app

9. Adobe Acrobat Reader 

Denna app känner de flesta igen när det gäller att läsa in eller editera pdf-filer. Men i företagssammanhang är det funktionen för signering av dokument som är riktigt intressant. För att underteckna ett PDF-dokument eller formulär kan du skriva, rita eller infoga en bild av din handskrivna signatur. Du kan också lägga till text, exempelvis ditt namn, företag, titel eller datum. 

  • Fungerar på: iOS och Android. Kompatibel med iPad och iPod touch.  
  • Pris: Gratis, men det finns betalversion också (Acrobat Reader DC)

dropbox-app

10. Dropbox

Dropbox är den lösning som både du, dina medarbetare och IT-administratörer kommer att älska. Varför? Dropbox möjliggör lagring och åtkomst till filer, oavsett var användaren befinner sig eller vilken enhet hen använder. Dessutom kan du och dina medarbetare dela dessa filer med varandra - eller med andra (även med de som inte har ett Dropbox-konto). Filerna som delas är alltid uppdaterade eftersom förändringar synkroniseras per automatik.

  • Fungerar på: iOS och Android. Kompatibel med iPad och iPod touch.
  • Pris: Gratis,  men vi i rekommenderar Dropbox Business

webex-app
11. Cisco Webex Teams

En förutsättning för att en arbetsplats ska vara mobil och modern är att medarbetarna ges möjligheten att kommunicera med varandra snabbt och enkelt. Med Cisco Webex Teams kan du och dina medarbetare kommunicera via meddelande eller video - och dessutom möjliggör applikationen att ni kan dela filer med varandra och arbeta tillsammans. Cisco Webex Teams är alltså en app som möjliggör sameditering och dessutom ser till att kommunikationen på en arbetsplats sker friktionsfritt.

Sammanfattning

En bra app ska lösa mobilitetsbehov och därför är de till stor fördel när du hittar rätt för just ditt företag. Men i djungeln av appar kan det vara svårt att urskilja vilken som passar dig och dina medarbetare bäst. Därför har vi listat de appar som vi tycker att företagare ska känna till.

 

Vill du veta mer kring mobila arbetsplatser eller hur vi hjälper er att införa dessa? Läs våra artiklar om området - eller kontakta oss gärna!

 

Kontakta oss