3 saker att tänka på när du ska välja IT-leverantör
Kraven på IT-miljön på företag är skyhöga idag - allt ska fungera snabbt, smidigt och felfritt. För er som inte har IT-kompetens i huset är det därför extra viktigt att ställa rätt krav på en extern leverantör. Om du inte vet var du ska börja leta, kan du använda dig av den här artikeln där vi listar tre viktiga saker att titta närmare på innan du väljer leverantör.
Idag är det väldigt få anställda som har tålamod med krånglande datorer, system som kraschar och uppkopplingar som svajar. IT ska vara enkelt och fungera friktionsfritt, men innan du väljer samarbetspartner kan det vara på sin plats att jämföra olika företag i branschen inom följande aspekter.
Support
När problem uppstår så är de ofta akuta och man vill få hjälp med en gång. För vissa verksamheter kan det till och med vara förödande att ett supportärende har en svarstid på ”inom 24 timmar”. Kolla därför alltid med IT-leverantören hur det är med deras support och exakt vad är det som ingår i avtalet. En viktig punkt är hur lång tid hjälpen dröjer, hur snabbt ni kommer få svar på en fråga eller om ni behöver teknisk hjälp. Både du och dina medarbetare ska kunna känna er trygga i att ni får den hjälp ni behöver, så snabbt det går. Kontrollfrågor:
- Finns det en personlig support där experter kommer ut till oss?
- Vilka öppettider har supportavdelningen?
- Finns det möjlighet till direkt hjälp, via telefon och fjärrsupport?
Säkerhet
Cyberattacker har ökat enormt mycket de senaste åren, vilket har gjort att IT-säkerhet idag är en väldigt het potatis. Digitaliseringen och framför allt molntjänsternas framfart har lett till många diskussioner om hur säkert molnet egentligen är.
Säkerhet kan också gälla "det fysiska", alltså hur man skyddar laptops, surfplattor och mobiltelefoner som kan komma på vift. Här kan man med tjänster som till exempel Jamf låsa enheten oavsett var man befinner sig. På samma sätt kan man säkerhetskonfigurera enheter utan inblandning av användaren. En smidig enhetshantering bidrar i allra högsta grad till säkerhet och känslan kring det. Det finns leverantörer som prioriterar säkerheten högre än andra, därför är det viktigt för dig att ställa rätt frågor kring säkerheten utifrån era behov. Fråga till exempel:
- Hur hanterar ni ett eventuellt dataintrång?
- Kan ni ge oss 100-procentig säkerhet för att vi inte kommer råka ut för ett dataintrång? Detta är en kuggfråga, eftersom ingen seriös leverantör svarar "ja" på den.
- Hur hanteras fysisk säkerhet i enhetsväg?
Skalbarhet
Skalbarhet är en förutsättning för tillväxt i alla företag och idag är tekniken en avgörande faktor för att lyckas med det. Det innebär helt enkelt att verksamheten ska gå att skala åt alla håll och kanter, antingen när den växer eller när den “krymper”. Detta utan att det behöver bli ett projekt i form av tidsödande arbetsuppgifter i form av att manuellt ta bort eller lägga till användare i system. Se därför till att din IT-leverantör erbjuder skalbara tjänster, så att du som företagsledare kan fokusera mer på kärnverksamheten.
Samtidigt måste leverantören vara lyhörd och granska huruvida och i vilken omfattning ni har behov av all utrustning och program ni använder. Ibland har man köpt in "lite väl mycket" och om leverantören uppmärksammar er på det, kan ni vara säkra på att er kontaktperson jobbar med ert bästa som ledstjärna.
Kontrollfrågor:
- Hur kan man skala upp och skala ner vår IT-miljö?
- På vilket sätt gynnas vi ekonomiskt av olika scenarier?
- Tycker ni verkligen att vi behöver lösning X, hårdvara Y och program Z?
Vill du veta hur du på bästa sätt väljer IT-leverantör? Ladda ner vår checklista!