Branäs VD: "Om allt är under kontroll så går det för sakta".
Som gäst på Branäs skidanläggning får du en heldigital kundupplevelse. Även snösystemet och pistmaskinerna styrs digitalt. Digitalisering och automatisering har hjälpt de anställda att frigöra tid för att ta hand om allt fler gäster. Samtidigt säger VD:n Anders Kjällström att digitaliseringen i sig inte är något speciellt. Läs varför han tänker så!
Som Branäsgruppens VD ansvarar Anders Kjällström för Sveriges största privatägda skidanläggningskoncern. I gruppen ingår skidanläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn samt Storstenshöjden och Tolvmannabacken och efter en vinter med boenderekord görs nu ytterligare satsningar på bland annat större skidområde och fler boenden.
Berätta om ditt företag
Branäs är Sveriges femte största skidanläggning. Vi säljer en vinterupplevelse, en aktivitet för familjer. Helst i snö, eftersom vi inte har någon större sommarverksamhet. Vintersäsongen är 120-130 dagar lång, och det är då vi har flest gäster.
Vilken bransch är ni aktiva i?
Turism och fritid.
Hur många anställda har ni?
Omkring 100 fastanställda året runt och 1 000 under vintersäsongen.
Vilka är era kunder?
Främst familjer, det vill säga konsumenter. Vi har enstaka företagskunder också, samt skolor men de är i sammanhanget ganska få.
Har du några förebilder bland entreprenörer eller visionärer, om ja, varför?
Steve Jobs, han har drivit på en spännande utveckling. Även Elon Musk är en pådrivare av innovationer och nytänk inom konservativa branscher. Vilket må ha varit jobbigt för medarbetarna också, men han och Jobs vågade att genomföra saker och få alla att löpa linan ut. Det är ju det som är det svåra när man driver företag. Hans Rosling är också en förebild, eftersom han tänkte så positivt.
Vilka har varit de vanligaste tidstjuvarna på kontoret och varför?
Vi kan ju börja med bokningsförfarandet, som var en tidstjuv för både personalen och gästerna. När jag började här för 19 år sedan ringde gästerna in för att boka boende. Några år senare skickade de in mejl, men det var i stora drag fortfarande en manuell process, både för gästen och personalen. Nu bokas 81 procent av normalbokningarna via hemsidan. Målet är att man ska kunna boka allting digitalt hos oss. Förut kunde våra kunder också stå i långa köer när det var på våra serveringar. Nu kan de betala med Swish. Jättesmidigt!
Ser man till hur vi har det på kontoret så har ju administrationen alltid varit manuell med mycket papper i omlopp. Numera går lönehanteringen jättesmidigt tack vare digitala verktyg. Schemaläggning samt in- och utcheckning av personal som ska jobba likaså.
Sist men inte minst har vårt rekryteringssystem blivit digitalt. Vi kan enklare matcha kompetens och behov och få rätt folk på plats snabbare. Det är många saker som har hänt!
Vad innebär effektivisering för er?
Att effektivisera innebär för mig att man kan bli smartare och erbjuda en bättre produkt till en lägre kostnad. Detta eftersom man använder resurserna bättre. Marginaler och nyttjandegrad blir optimerade. Här tänker jag framför allt på våra smarta snökanoner, som kör igång helautomatiskt när det är rätt grader ute i backen. De kan dessutom tillverka åtta olika sorters snö utan att det krävs handpåläggning.
Har du mött motstånd?
Visst är det otäckt med förnyelse. Men när det gäller arbetstillfällen handlar det ju inte om att jobb försvinner rakt av. Det svåra är att implementera förändringarna – även om det handlar om förbättringar. F1-föraren Mario Andretti har ju sagt "om du har allt under kontroll, då går det för sakta". Att våga misslyckas. Det är så jag tänker. Man måste dock ha en exit-punkt också och kunna säga "det här blev inte bra".
Vi har exempelvis inte lyckats genomföra allt vi ville. Att kunna öppna sin stuga med sitt liftkort blev inte bra, det har vi inte lyckats med. Vi får rätta till det och omvärdera.
Vilken är tekniken som gör det möjligt?
Jag ger ett exempel från vår verksamhet. När besökaren ska hyra skidor, exempelvis, då tar hen fram en smartphone och anger alla värden (vikt, längd, erfarenhet och så vidare). Då bokas skidorna, och betalningen sker direkt i telefonen. Inom 15 minuter får kunden ett meddelande om att skidorna står i bås 47. En sådan upplevelse är enorm ur kundperspektiv, den lyfter allt. Och alla har ju smartphones nuförtiden! Så vi frågar oss hur man kan använda teknik så att det kommer gästen till godo?
Ett annat exempel är vårt snösystem. Förut vred man på en kran och det kanske blev snö när det var minusgrader. Nu ställer man in allt på förhand, och vi får nytta av den kyla som finns. Vi kan effektivt använda temperaturerna. Det i sin tur kommer gästerna tillgodo också. Pistmaskinerna är också digitala. Då vet maskinisten hur mycket snö som är under maskinen – 30 centimeter här, tre meter där – och hur det blir jämt fördelat.
Vad är din syn på digitaliseringen? Vad inspireras du av när det gäller detta område?
Digitalisering i sig är inget speciellt. Det handlar om att använda sig av verktyg som gör det enklare att lösa arbetsuppgifter. Datorer, servrar och så vidare är ju hjälpmedel som man ska använda sig av.
I siffror, hur räknar ni hem er investering i digitala verktyg och processer?
Om man som tillverkande företag tillverkar skruvar och muttrar är det mycket enkelt att räkna hem investering i teknik. För oss som tjänsteföretag är det något annat. Men digitala verktyg och processer är en konkurrensfördel. Vi tjänar inte en spänn på en bättre kund- och gästupplevelse. Men vi vet att 60 procent av våra gäster rekommenderar oss till sina vänner.
Ta vår snöfabrik i Vallåsen. Där tillverkar vi snö året om. På sommaren blir det dyrare snö, men den skapar ROI när gästerna kommer till Hallandsåsen den första december. Pengarna kommer tillbaka ändå!
Några andra "mjuka" värden som förbättrades i och med er digitalisering?
"Lätt, tryggt, roligt" är våra ledord, och då tänker jag på våra medarbetare. Att lägga snö är tufft. Gör man det enklare för alla så får de ett bättre liv. Eller så gör hen saker som hen hellre vill göra på arbetet. On-boardingen av säsongsarbetarna har blivit riktigt smidig. De kommer lättare in i arbetet och känner en trygghet. Samtidigt får de mer tid över till att vara med gästen eller kollegan.
Har ni kommit så långt som ni vill eller finns det några ytterligare steg som ni vill ta med er digitalisering?
Vi vill utvecklas hela tiden. Pistmaskinerna kanske blir självkörande i framtiden. Inte där det är hopp och sådant dock, men vi tror på automatisering och jobba med AI.
Vad är din hälsning till företagare som befinner sig i samma situation som ni var i innan ni började er digitala resa?
Sätt dig ner och ställ dig frågan om hur företag ska utvecklas. Det är inget att vara rädd för, folk var rädda för att åka bil för 100 år sedan. Om man drivs av att utveckla företag så handlar det om att kika på allt som gör företaget bättre. Oavsett om det är post IT-lappar eller datorer. Ett exempel ur konsumentperspektiv är ju självgående gräsklippare. Var och varannan har en nu och det är helt naturligt. Till slut landar vi i de olika hjälpmedel som finns.
Har ni kunnat göra allt själv? Om ja, varför och om nej, varför inte?
Tankarna var våra egna. Vi äger tankesättet, vi utvecklar processerna. Men vi tar hjälp av företag som utvecklar de digitala hjälpmedlen som kan vässa det utvecklingsområdet som vi såg först.