Macforums blogg

Detta ska du tänka på när frågorna om IT tilltar.

Written by Maria Larsson | Sep 1, 2018 11:13:00 AM

Den moderna tekniken gör det enklare än någonsin att organisera upp arbetet. Tyvärr har tekniken som skulle underlätta också försvårat situationen för många chefer. Oräkneliga är de timmar chefer tillbringar på att lösa andras teknikstrul. Här är fyra tips på hur du får lägga mer tid på att vara chef – och mindre tid på IT-frågor.

 

 

En bra FAQ löser mycket.

En av orsakerna till att IT-problemen hopar sig är att många behöver hjälp med samma slags problem. Det bästa sättet att lösa det på är att skapa en så kallad FAQ med de vanligaste frågorna. Skriv ner svaren på de vanligaste problemen som dyker upp helt enkelt! Fyll sedan på allt eftersom så kommer du snart få mer tid över till annat. Ofta räcker det att hänvisa till systemens hjälpsidor eller prylarnas egna manualer.

 

 

Utse en IT-ansvarig.

Många små och medelstora företag saknar en tydlig ansvarsfördelning för IT-frågor. Räkna med att det kommer dyka upp problem och utse en IT-ansvarig. När ansvaret är uttalat och det finns en tydlig plan för hur problem ska lösas, utgör IT-frågor inte längre en lika stor risk för att verksamheten blir lidande.

 

Ge de anställda verktygen att själva lösa problemen.

Ett misstag många chefer och IT-ansvariga gör är att inte tro på de anställdas möjlighet att själva lösa problem. Självklart kommer det alltid finnas IT-relaterade bekymmer som inte går att lösa – men i många fall räcker det att ge de anställda rätt verktyg, exempelvis genom utbildning, något vi kan hjälpa till med.

 

Ta hjälp av ett externt proffs.

Att ta hjälp av experter är ofta en god idé. Då får ni en expertis som är svår att hitta internt på företaget. Vi kan dels se till att de problem som uppkommer blir betydligt färre, men också hjälpa till när de väl dyker upp. Vi på Macforum är medvetna om vikten att uppfylla de höga krav som ställs på extern IT, så som inställningstid, pris, kompetens fjärrsupport och certifikat.

 

Sammanfattning.

För att kunna ta hand om de tilltagande frågor om IT-miljön handlar det om att ge makten till personalen. Dels genom att de kan hitta svaren på egen hand, lösa det med hjälp av en IT-chef (formell eller informell) eller genom utbildning. När det inte räcker, kan du ta hjälp av en expert utifrån.