Macforums blogg

Tony Blendberg

Företagsrådgivare på Macforum. Boka möte med mig eller mina kollegor!

6 May 2021 6 minuter

Företagsabonnemang och telefoni - viktiga delar av företaget

Många företag satsar idag på att bli mer långsiktigt hållbara och resurseffektiva. Det här gäller även saker som företagstelefoni och företagsabonnemang - områden där mindre förändringar kan göra stora skillnader. Behoven skiftar från företag till företag, men det finns vissa saker du bör se över om du eller ditt företag är på jakt efter nya företagsabonnemang, innan ni bestämmer er. Läs vidare så berättar vi vad du ska tänka på!

 

Omförhandla ert företagsabonnemang och spara pengar

För många företag är det lätt att kostnaderna för telefoni bara tickar på. Ofta finns en lösning som fungerar någorlunda bra, vilket gjort att ni inte har kollat runt efter någon annan leverantör. Att byta leverantör kan även kännas läskigt - men att välja rätt leverantör och abonnemang är en långsiktig investering. 

Idag är företagsabonnemang generellt sätt billigare än vad det var för några år sedan, då många samtal idag går via internet (särskilt utlandssamtal). Självklart varierar kostnaderna beroende på vilka länder man ringer till, antalet samtal, dess längd och eventuella tilläggstjänster. Men, oavsett om ni har en fysisk växel och vill ta steget mot en molnväxel, eller om ni redan använder er av IP-telefoni, så bör ni se till att er leverantör erbjuder konkurrenskraftiga priser. Med rätt lösning kommer ditt företag att kunna spara tid, pengar och förbättra kundnöjdheten - och på sikt få en mer hållbar lösning för företagets kommunikation. 

Tre viktiga saker gällande företagsabonnemang


För att hjälpa ditt företag att bli mer resurseffektivt följer här en lista med tre av de viktiga sakerna att tänka på vid en eventuell omförhandling av ert telefonabonnemang, eller om ni helt enkelt är på jakt efter en ny lösning. 

1. Se över er nuvarande månadsavgift

Fakturan för telefoni ska inte vara en obehaglig överraskning. Vissa funktioner kan kosta extra, vilket gör att det blir viktigt att ta ett helhetsgrepp kring vilka funktioner som ni faktiskt använder. Om det finns något företagsabonnemang med lägre månadsavgift och lägre rörliga kostnader än vad företaget har nu så är det i många fall mer ekonomiskt att byta – även om du har bindningstid kvar på ditt gamla abonnemang.

2. Hur lång är bindningstiden för ert företagsabonnemang?

Många företag är fast i långa bindningstider. Det kan å ena sidan innebära en lägre månadskostnad, men det kan också bli kostsamt om en förändring ska göras. Om du säger upp ett företagsabonnemang innan bindningstiden löpt ut kommer det att avslutas först när abonnemanget har löpt ut, vilket innebär betalningsskyldighet under hela perioden. Samtidigt finns det företagsabonnemang som inkluderar inköp av mobiltelefoner och annan hårdvara på avbetalning. Vissa är även tillfreds med att betala en högre månadskostnad för att vara helt obundna - bestäm vad som är viktigast för er och jämför leverantörer som erbjuder det som passar er bäst.

 

Läs mer: Är ditt företagsabonnemang verkligen kostnadseffektivt?

3. Vad behöver ni för tilläggstjänster?

Extra funktioner innebär oftast extra kostnader. Tilläggstjänster kan bli dyra, så om ni vill spara pengar kan det vara smart att se över vilka tjänster ni använder och vad de kostar hos andra leverantörer. För vissa verksamheter är särskilda tilläggstjänster inte bara nice to have utan ett måste - exempelvis samtalsinspelning. 

 

Läs mer: Hitta rätt abonnemang för ditt företag

 

Licenser istället för företagsabonnemang

Om en medarbetare slutar väntar oftast en långdragen process med att få loss företagsabonnemanget kopplat till personen. Det är i många fall också krångligt att hantera en profil i ett abonnemang som exempelvis är föräldraledig eller blir långtidssjukskriven. Det här genererar ofta frustration, samtidigt som det blir kostsamt att avvara resurser för justeringen. Men, det finns sätt att undvika detta, framförallt om ni investerar i en modern telefoni- och växellösning med hjälp av licenser. 

Telavox företagslicenser 

Istället för att ha generella företagsabonnemang erbjuder Macforum den mobila telefonväxeln Telavox - telefonlicenser kopplade direkt till en specifik medarbetare. Det här innebär även att du kan flytta licenser fritt mellan medarbetare och att varje anställd kan hantera sin egen profil. Som administratör kan du påbörja och avsluta licenser fritt, utan fasta bindningstider, och endast betala för det som faktiskt används. Om en kollega slutar kan licensen enkelt tas bort, eller omdirigeras till personens vikarie eller efterträdare. 

Kontakta oss 

Det kan vara svårt att hitta det perfekta företagsabonnemanget. I grund och botten handlar det om att fundera på vilka funktioner ni egentligen behöver. I många fall är det en helt ny och modernare telefonlösning som behövs - snarare än att uppgradera det befintliga telefonabonnemanget. Telavox är en smart och skalbar lösning för såväl startups som större och internationella storföretag. Tack vare smidiga licenser får ni en kostnadseffektiv och högst flexibel lösning. Kontakta oss för mer information – eller varför inte boka en demo?

New call-to-action