Macforums blogg

Erika Sörum

Marknadschef på Macforum

11 August 2021 5 minuter

Hyra och support för det lite mindre företaget.

Har du ett mindre företag som inte riktigt har behov av större och avancerade avtal, som också helst vill undvika onödiga kringkostnader? Då har Macforum en bra lösning för dig. Vi hjälper dig att komma igång med iPhone, iPad eller Mac och för en fast månadskostnad får du tillgång till verktygen som du behöver - utan att behöva äga utrustningen. I det här blogginlägget berättar vår företagsrådgivare Björn mer om våra lösningar och tjänster för dig som är småföretagare. 

Intresserad av Apple för ditt företag? Låt oss ta ett snack!

 

Hur skiljer sig behovet av utrustning i det lilla företaget kontra det stora?

 

Vi definierar det lilla företaget som cirka 1-4 anställda och det är primärt den typen av företag som jag jobbar med. På användarnivå är det ju egentligen väldigt likt hur behovet av utrustning ser ut inom företag. Det behövs personliga verktyg som passar respektive användares behov och situation. Men det blir kanske ännu tydligare i en liten organisation där användarna ofta blir mer involverade i valet av utrustning, där man inte ser samma behov från organisationens sida att standardisera verktygen som används. I en mindre organisation så är det även vanligare att man som användare får ta större ansvar löpande för sin utrustning - helt enkelt för att man inte har någon ”IT-support” i huset.

 

Hur ser ett vanligt hyresupplägg ut för ett mindre företag och vad ingår i månadskostnaden? 

 

Man kan ha olika syn på när det är läge att byta utrustning beroende på vad man använder den till. Typiskt skulle jag dock säga att vi vanligtvis hyr ut iPhones på avtal om 24 månader och Mac och iPads om 36 månader. Inom avtalet får man byta upp sig till nya grejer i god tid innan de börjar kännas gamla, men det händer ju ständigt nya saker på utvecklingsfronten. Samtidigt så finns det ett restvärde kvar i produkten vilket gör att vi tillsammans med finansbolaget kan hålla nere månadshyran. Hyresavtal tecknas alltid med försäkring eller med Applecare+ så man som avtalskund kan känna sig säker om olyckan är framme. Som avtalskund hos Macforum så har man alltid tillgång till våra servicetekniker för snabb hjälp.

 

Vad gör jag när hyresperioden löpt ut? 

 

Det finns alltid möjlighet att köpa loss enheter eller utrustning, men förhoppningen när vi pratar just hyra är att utköpsvärdet ska vara så högt som möjligt. Det kanske låter konstigt, men det är helt enkelt så att ju högre  restvärde som finansbolaget räknar med, desto lägre blir månadshyran för kunden. Så jag tycker framförallt man ska se hyra som ett bra sätt att INTE behöva köpa och äga hårdvaran, även efter användning, vilket egentligen binder upp onödigt kapital i bolaget.

Vad är den största fördelen med att hyra utrustning, jämfört med att äga den? 

 

Det allra viktigaste argumentet för att hyra är att man enkelt kan se vilken kostnad man kommer ha över en överskådlig tid, utan att behöva binda upp kapital. Många mindre bolag befinner sig i en uppbyggnadsfas där kapital inte sällan är en bristvara och då kan det vara dumt att binda upp sig med att äga hårdvara.

 

Får jag en personlig kontakt hos er?

 

Ja, vi företagsrådgivare försöker alltid ha en personlig kontakt och vi ser gärna att man hör av sig till oss direkt om man har frågor eller funderingar, men det finns självklart fler kontaktvägar om det skulle vara något. Vi är ett starkt företagsteam som jobbar tätt tillsammans över våra orter, så som kund kan du alltid känna dig trygg med att det finns någon där som kan guida dig rätt.

 

Finns det några positiva miljöaspekter med att hyra?

 

Absolut! Vi ser att mycket hårdvara som köps blir liggande efter att man skaffat nytt, men allt som hyrts ut och returneras går direkt vidare för återanvändning och fortsatt liv via våra samarbetspartners. Ett väldigt bra sätt att matcha äldre utrustning med behov för att verkligen maxa användandet.

 

Kontakta vår företagsrådgivare.