Macforums blogg

Joakim Bank

Verksamhetschef på Macforum i Karlstad

3 February 2022 8 minuter

Iris – den operatörsoberoende telefonväxeln.

Framtidens telefoni handlar om digitala lösningar och växelsystem som effektiviserar resurser och förbättrar all kommunikation i företaget. Iris är Macforums nya, operatörsoberoende digitala växellösning med enorm flexibilitet och obegränsad skalbarhet som enkelt kan implementeras – utan någon bindningstid. Läs mer om hur Iris och vi på Macforum kan hjälpa dig mot en smidigare och mer funktionell företagstelefoni. 


En telefonväxel som innebär mer flexibilitet och funktionalitet

 

Just nu är välfungerande hybrid-arbetsmiljöer något av det mest prioriterade hos många arbetsgivare. Det har visat sig att det är en av framgångsfaktorerna som har stor inverkan på företags framtida konkurrenskraft. Det här gör molntjänster för kommunikation och samarbete till en verksamhetskritisk aspekt och nästan alla företag har numera fungerande molntjänster för chatt och videosamtal. Men, hur ligger det till med telefonin, och framför allt, hur funktionella är företagens växelsystem?

Du som företagare kan spara stora summor pengar och samtidigt resurseffektivisera verksamheten med hjälp av digitala växellösningar. Detta genom att ersätta traditionella, stationära växlar som saknar utrymme för innovation och förändring, med digitala växellösningar som implementeras genom en molnplattform.


Därför ska du välja en digital växellösning till företaget


Vi på Macforum kan inte nog poängtera hur gynnsamt och fördelaktigt det är för ett företag att gå över till digital och molnbaserad telefoni. Detta innefattar även digitala växelsystem, där alla inkommande och utgående samtal hanteras via molnet. Den här typen av växellösning blir allt vanligare, främst på grund av att lösningen är mycket mer resurseffektiv än traditionella växlar, då leverantören oftast sköter all drift. Du slipper därför betala för stationär och dyr hårdvara på plats på kontoret, samt slipper krånglig teknisk support vid uppdateringar av säkerhet och funktioner, då mjukvaran uppdateras kontinuerligt direkt via molnet istället. Det här gör även att du inte behöver utbilda personal som är tekniskt insatta i systemet, vilket också kräver resurser.

Macforums operatörsoberoende telefonväxel Iris


I framtiden gäller det att ha flexibla avtal för telefoni och kommunikation för att enkelt kunna justera och skala upp eller ner efter dagens läge och hur behoven ser ut. Det som i många fall kan vara krångligt med avtalen för företagstelefoni, sett till digitala växellösningar, är att leverantörer är knutna till specifika abonnemang eller underleverantörer. Detta innebär att det till exempel ofta enbart går att vidarekoppla eller använda växeln från specifika mobilabonnemang som tillhör samma leverantör. Den här typen av problem gör det svårt att fullt ut kunna skräddarsy funktionella lösningar för telefonin som är anpassade efter behoven för de anställda.

För att undvika det här problemet och för att förenkla användandet för de anställda att svara och fördela samtal, rekommenderar vi vår telefonväxel Iris, en växellösning som är helt operatörsoberoende. Det betyder i praktiken att alla telefonnummer, operatörer och mobilabonnemang kan användas tillsammans med växellösningen, oavsett om en användare vill använda sitt privata eller företagets telefonnummer, ett utländskt nummer eller ett kontantkort. I Iris samlar du all telefonkommunikation som sker i en molntjänst, vilket innebär att du också kan göra så att anställda får mycket högre flexibilitet i sitt arbete. De kan alltid vara tillgängliga oberoende av plats och tidpunkt, det enda som krävs är internetuppkoppling. Flexibiliteten gör att din verksamhet kan få en bättre internkommunikation och samtidigt leverera bättre service till både kunder och samarbetspartners.

 

Fördelar med en operatörsoberoende telefonväxel 

 

Iris erbjuds som en portal i appformat. Appen kan används i en vanlig digital enhet (dator, laptop, surfplatta eller smartphone) och finns för både iOS och Android. Ett av Iris främsta kännetecken är enkelhet – du som användare är inom loppet av några minuter igång och kan använda växellösningen. För att göra det ännu mer tydligt varför Iris är det självklara valet för dig när du ska välja telefonväxel till ditt företag så listar vi ytterligare fördelar här: 

  • Alla justeringar, ändringar och uppdateringar i Iris sker i realtid, direkt via appen, och börjar gälla direkt. Du som administratör kan ge användare snabb och effektiv support om de skulle behöva hjälp, lägga till eller ta bort användare. Att ha möjlighet till support direkt via molnet innebär också att du slipper vänta på en konsult som fysiskt ska komma till kontoret eller hantera växeln i ett system där du har begränsad tillgång. 

  • Användare, oberoende av mobilabonnemang eller leverantör, får alla företagets kontakter samlade i en lista. Till dessa kontakter och alla andra telefonnummer kan användare ringa och ta emot samtal. En bra funktion är också att användare kan välja vilket telefonnummer som ska synas utåt, samt att man kan ställa in sin egen tillgänglighet och se andras tillgänglighet. 

  • Det är enkelt att som användare vidarekoppla samtal du inte kan besvara – antingen genom att skicka samtalet vidare till en kollega eller direkt till röstbrevlådan. Användare ser samtalshistorik för inkommande och utgående samtal, samt att de får tillgång till en röstbrevlåda.

  • Det är endast mjukvara som behöver installeras i Iris, vilket gör uppstartskostnaden väldigt låg. Det bidrar också till att installationen går smidigt, så att du kan spara in på ytterligare resurser. Användarna är snabbt igång med alla olika funktioner.

  • Iris är operatörsoberoende. Du behöver därför inte byta telefonväxel om du måste byta operatör för anställdas mobiltelefoner.

  • Iris har ingen bindningstid, och är därför en mycket flexibel och anpassningsbar växellösning som gör att företaget kan justera telefonväxeln efter hur verkligheten ser ut. Skalbarhet och obegränsad kapacitet är två av de främsta USP:arna för den här växellösningen. Iris växer tillsammans med er! 

Iris passar alla företag och organisationer

 

Alla företag som vill ha bättre kontroll över sin kommunikation, både internt och externt, kan dra nytta av Iris. Det som styr växellösningens utformning och komplexitet är hur stor växellösning du behöver. Men, kom ihåg – Iris passar alla företag och organisationer, oavsett storlek.

Macforums företagsrådgivare vägleder dig rätt och hjälper dig att sätta upp växeln så att den passar era behov och kravbilder för er telefoni. Vi hjälper dig att ta fram det bästa priset och kan även bistå med utbildning för användare. Du betalar endast för de nummer som används – utan dolda avgifter eller bindningstid.

  • Basic. Vi hjälper dig att komma igång med växeln. Du får sedan på egen hand bygga ihop växellösningen som du själv vill att den ska fungera.

  • Standard. Konsultation, uppstart och uppsättning av växeln. Vi ger er en introduktionsutbildning för användare. Det här paketet är utvecklat tillsammans med Macforums företagsrådgivare.


När du implementerat Iris är det vi på Macforum som är din växelleverantör. Det innebär att vi hanterar, underhåller och uppdaterar alla tillhörande tjänster kontinuerligt, vilket gör att du alltid har tillgång till den senaste tekniken och uppdateringarna. 

New call-to-action