Macforums blogg

Joakim Bank

Verksamhetschef på Macforum i Karlstad

7 February 2022 5 minuter

Macforums växel för både mindre och nystartade företag.

Det kan finnas flera anledningar till att du har valt att starta ett eget företag, som till exempel att själv få bestämma eller utmaningen att bygga ett lönsamt företag med möjlighet att växa. Men, oavsett varför eller om ditt företag är litet eller medelstort, är en byggfirma, butik, restaurang eller advokatbyrå så är Macforum Iris en perfekt växellösning som både gynnar företag ekonomiskt och sparar in på resurser.

 

Satsa på rätt telefonväxel från början


Jag minns uppstarten av mitt första företag. Även om jag och min kompanjon endast satsade 3000 kr var i startkapital, fanns det ändå en ambition om att växa och att inte behöva göra allt själv och fylla dygnets alla timmar med arbete. Det finns en del saker som jag, vis av erfarenhet, kan konstatera är sådant som är bra att göra så tidigt som möjligt innan företaget har växt för mycket.

En sak är att välja vilka eller vilket telefonnummer som företaget visar utåt och marknadsför, eftersom när någon väl lagt in ditt nummer i sin telefon är det sällan det tas bort eller ändras. Att då visa sitt eget mobilnummer utåt, som kanske även används privat, är ingen bra idé, trots att det är enkelt vid uppstarten. Tro mig, det dröjer inte länge förrän kunder och potentiella leverantörer ringer och skickar sms även på kvällar och helger. 

Med det här sagt vill jag passa på att rekommendera alla företagare, oavsett om företaget är nystartat eller inte, att spana in Macforum Iris. Här kan du som företag få ett fastnummer med valfritt riktnummer till en kostnad av bara 49 kr/mån. 

 

Intresserad av att veta mer om Iris? Kontakta våra företagsrådgivare.

 

Fler fördelar med telefonväxeln Macforum Iris


En annan fördel med Macforum Iris är att flera kan vara med och svara på företagets telefonnummer. Vad skulle det innebära för den lokala pizzerian om fyra medarbetare kunde vara med och svara från sina telefoner och ta beställningar istället för att det finns en telefon i lokalen där det kanske tutar upptaget och kunden istället ringer en konkurrent? Det finns också fördelar för exempelvis en byggfirma som vanligtvis marknadsför hantverkarens eget mobilnummer. När denne sedan är ute på jobb och exempelvis står och skruvar högt upp på en ställning, kan då istället en kollega svara med handsfree i bilen när hen åker mellan två andra jobb. På så sätt blir företaget både mer tillgängligt, samt ger kunderna ett bättre bemötande och svarsfrekvensen blir högre. 

 

Eftersom Iris är operatörsoberoende innebär det att vem som helst med en mobiltelefon, med iOS eller Android OS, kan logga in och hjälpa till att svara på företagets nummer i sin egna telefon. Det här möjliggör att alla medarbetare potentiellt kan vara med och svara under den tid de arbetar för att sedan endast använda telefonen privat när de är lediga. En annan stor fördel med Iris är att växellösningen inte har någon bindningstid, vilket innebär att företag endast betalar för det antal användare som varit aktiva under just den aktuella månaden,  något som ger ökad flexibilitet och minskar onödiga utgifter för dig som företagare.

Enkel och smidig administration i realtid 


Macforum Iris är dessutom enkel att förstå och administrera, vilket underlättar för dig som användare. Att sätta upp och ändra växelns funktion görs snabbt och smidigt via en webbportal där alla ändringar sker i realtid, så att nya inställningar aktiveras direkt. Om det mot förmodan är något du behöver hjälp med kan du chatta med vår support via Iris-applikationen direkt på din enhet.

Vill du veta mer om Iris eller boka en kostnadsfri demo? Kontakta någon av våra företagsrådgivare så hjälper de dig att komma igång!

 

 

New call-to-action