Macforums blogg

Erika Sörum

Marknadschef på Macforum

14 February 2022 4 minuter

Binderiet: "Vi är väldigt nöjda med Macforum Iris"

Binderiet är en lokal blombutik på Östra Torggatan i Karlstad som drivs av företagarna Emma Kinell och Joakim Olsson. Med kunden i fokus och en unik stil har tillväxten ökat varje år sedan starten 2016. För att förenkla kommunikationen valde Binderiet i slutet av 2021 att börja använda Macforum Iris som telefonväxel och har sedan dess varit väldigt nöjda med hur enkelt det varit och hur mycket det underlättat i dialogen med kunder och partners.

 

En skräddarsydd telefonväxel som passade in i verksamheten

 

Binderiet var under 2021 på jakt efter ny, mer effektiv och smidig lösning för företagets telefoni. Det som stod högt upp på agendan var de att båda ägarna Emma och Joakim skulle kunna svara på inkommande samtal till företagets fasta telefonnummer. De ville också ha möjligheten att enkelt och smidigt kunna ställa in så att det bara ringer på deras telefonnummer under butikens öppettider och att kunna justera öppettider och inställningar kopplat till inkommande och utgående samtal. Ett stort plus var också om de kunde hitta en lösning utan någon bindningstid, så företaget enkelt kan skala upp eller ner och inte sitter fast i ett avtal som inte går att förändra. 

Det var på grund av dessa kriterier som Binderiet fick upp ögonen för Macforums telefonväxel Iris. Sedan starten 2016 har Binderiet alltid endast haft ett telefonnummer, väl inarbetat hos kunder och partners. Vid bytet till Iris så hjälpte Macforum Binderiet att portera numret från den tidigare växelleverantören till den nya digitala växeln. I samband med detta ordnade också Macforum bra obundna abonnemang hos Tele2 med mycket surf till ett lågt pris. Det här var möjligt på grund av att Iris är en operatörsoberoende växellösning där telefonnummer från olika leverantörer kan blandas, även kontantkort och utländska nummer. 

 

Kontakta oss

 

Macforum ger tips och råd om hur Iris används på bästa sätt 


Även om det är lätt att ställa in växeln så valde Binderiet att ta hjälp av Macforum för att passa på att få konsultation kring hur växeln får bästa möjliga struktur. Detta då man helt enkelt ville undvika att växeln inte bara sattes upp i farten och inte nyttjades fullt ut, på samma sätt som föregående telefonväxel.

Efter att Macforums företagsrådgivare gett sina bästa tips och råd om Iris så kunde Binderiet enkelt anpassa sin växel utefter specifika behov och yttre faktorer. Till exempel så måste Binderiet enkelt kunna anpassa sina öppettider inför högtidsdagar, röda dagar eller extra öppettider. Med hjälp av Iris så kan nu Emma och Joakim justera inkommande kundsamtal via Iris webbportal på ett enkelt och smidigt sätt. 

 

Att Iris inte har någon bindningstid eller är låst till ett visst antal användare eller telefonabonnemang, gör nu att Binderiet har möjligheten att ta hjälp av fler personer i sin närhet vid enskilda försäljningstoppar. Då skapas en utökad möjlighet att kunna hjälpa till och svara i telefonen, trots att det utåt sett endast finns ett nummer att ringa till. På så vis ökas svarsfrekvensen och de anställda slipper känna stress vilket ger både nöjdare kunder och nöjdare personal.

Mer information om Iris? Kontakta våra företagsrådgivare!

 

Binderiet har dragit stor nytta och är väldigt nöjda med sitt byte till Macforums telefonväxel Iris. Vill du veta mer om varför Iris är den optimala lösningen för både det lite mindre och medelstora företaget? Kontakta oss så berättar vi mer! New call-to-action

Mer läsning

Till bloggen