Macforums blogg

Joakim Bank

Verksamhetschef på Macforum i Karlstad

16 November 2018 10 minuter

Löfbergs VD: "Applicera ditt privata digitala beteende på din firma!"

Att utforska det digitala ser Lars Appelqvist som en del av sin VD-roll på Löfbergs. Området går enligt honom hand i hand med företagets miljötänk och mål kring hållbarhet. Och man behöver inte leta allt för långt för att bli inspirerad, menar han.

 

Som VD för Löfbergs driver Lars Appelqvist ett av Sveriges mest kända varumärken. Företagets produkter hittar du i snabbköpshyllor och fik i hela landet, dessutom har Löfbergs en internationell verksamhet..

 

Berätta om ditt företag!

I grunden är vi ett kaffeföretag. Vi finns på 10 marknader med dotterbolag i de nordiska länderna, Baltikum, England och Kanada. Vi omsätter 1,9 miljarder kronor och det främst genom försäljning till dagligvaruhandel och foodservice. Vi säljer även det vi kallar "ready to"-produkter till exempel iskaffe, vatten och bars. Men egentligen säljer vi ju energi, samvaro och samkväm.

Vilken bransch är ni aktiva i?

Våra kunder finns inom B2B, men vi kommunicerar och marknadsför oss mot slutkonsument. Vi har kaffebarer i Stockholm och Karlstad, där folk kan handla direkt av oss.

Hur många anställda har ni?

385, hälften av dem jobbar i Sverige, hälften i utlandet.

Vilka är era kunder?

Den som är ansvarig för en dagligvarubutik, ett café eller en restaurang. Alltså en typisk Ica-handlare, Coop-chef eller chef för Hemköp eller Willys - eller en caféägare.

Hur kan era produkter/tjänster hjälpa era kunder att bli mer framgångsrika i deras roller?

Kaffe driver kunder till butik. Det är alltid viktigt att ha en intressant och spännande kaffehylla. För ett café eller en restaurang är kaffe viktigt för lönsamheten.

Har du några förebilder bland entreprenörer eller visionärer? 

Inga direkt specifika personer. Men jag tittar på de nya techbolagen, som Google och Amazon och vill förstå vad de gör. Det är ju en sak att sätta sig in i deras tekniska plattformar men för mig är det viktigare att förstå vilka problem de vill lösa. I Googles fall handlar det om att dela information. Amazon handlar om tillgänglighet. Vinsten var inte “triggern” för att starta dessa bolag utan att lösa problem. Och det är riktigt intressant att se hur de håller i det. Det är det jag tar intryck av för mitt företag. Varför finns vi, vad är vårt syfte? Det är lätt att tappa bort sig på vägen. Har du ett syfte - ett "why?” - så får det ett jäkla driv.

Vilka har varit de vanligaste tidstjuvarna på kontoret? 

Mejlfunktionen, att man drunknar i en mejlbox som aldrig vill minska. Det blir en tröghet i detta, vilket kan vara förödande i en organisation som vår, där går det fort och det finns mycket information i omlopp.

Vilken var och är tekniken som gör det möjligt?

Vi jobbar främst i molnbaserade plattformar för kommunikation och samarbete. Det är i dessa som vår koncernledning kommunicerar, och vi driver flera av våra projekt i dem. Tack vare alla smidiga funktioner kan vi sortera ut de viktiga frågorna och kategorisera dem. Man får också en bättre mobilitet, vad gäller användandet i olika enheter, men den främsta fördelen är att informationen blir mycket mer tillgänglig. Vi använder dem också  för avstämningar och möten på distans. Dessutom använder vi instant messaging-verktyg, och det fungerar väldigt bra. Vi har sett att organisationens restimmar inte har ökat under de senaste året, på vissa håll har de till och med minskat.

 

Jag vill dock framhålla att man aldrig kan ersätta det fysiska mötet, speciellt gäller det min roll som VD. Men våra verktyg kan underlätta det dagliga arbetet avsevärt och göra det effektivare. Alla våra dokument lagras i molnet. Det ger oss också en större tillgänglighet än tidigare, ingen information är låst till enskilda användares datorer.

 

När det gäller digitaliseringen av resten av företaget så har vi ett helautomatiserat höglager. Där finns system som hanterar all lagerinformation, de plockar ut rätt produkter och kommunicerar mot våra affärssystem.

Hur visste du att det var digitalisering och effektivisering ni behövde?

Som VD mäts man ju i nyckeltal som mäter tillväxt och lönsamhet. När det gäller tillväxt så vet jag att vi med digitala verktyg och processer kan frigöra resurser som sedan kan jobba med fler saker, nya saker. Digitala verktyg skapar dessutom en tillgänglighet och fler kontaktytor mot konsumenter, som sedan leder till fler intäkter. Å andra sidan, vad gäller lönsamhet, så kan den digitala tekniken, om den används rätt, öka effektiviteten. Den kan också skapa värde som vi kan ta betalt för. Och sist men inte minst kan den dra ner på fasta kostnader.

 

Jag ser det som del av min VD-roll att utforska det digitala. Och detta område går hand i hand med vårt miljötänk och våra mål kring hållbarhet. Vilket avtryck gör vi? Från kaffeinköp till hur vi behandlar våra medarbetare? Vi vill minska vårt klimatavtryck. Men det gäller också att vara transparent. Både inåt och utåt. Man ska kunna ha en inblick i hur vi hanterar klimatfrågor, sociala frågor och så vidare. Där har vi långt ifrån utnyttjat alla möjligheter.

Vad är din syn på digitaliseringen?

Digitalisering är ett verktyg som skapar transparens och effektivisering. Vi får helt nya relationer oss emellan och med våra kunder - tillsammans med fysiska möten. Det är ju bara att konstatera att världen har krympt tack vare digitaliseringen. I teorin är allting tillgängligt för alla, och om en till person blir uppkopplad så är denna person rent teoretiskt en till konsument. Så i denna tillgängliga värld behöver du inte vara en global jätte med en gigantisk säljorganisation. Du kan konkurrera ändå! Men till syvende och sist är digitalisering bara en del i den förändringsprocess som vi går igenom. Det är mycket andra saker som rör sig snabbare, som globalisering eller urbanisering.

I siffror, hur räknar ni hem er investering i digitala verktyg och processer?

Visst gör vi ROI-kalkyler kring hur snabbt vi kan räkna hem en investering. Men det är inte helt enkelt att göra en klassisk ROI när det gäller digitalisering. Det skapas en del värden som man inte kan sätta en siffra på.

Har ni kommit så långt som ni vill? Eller finns det några ytterligare steg som ni vill ta inom området digitalisering/effektivisering?

Just nu har vi ett nytt affärssystem på gång. Där kommer vi digitalisera kvalitetskontroller och leverantörskontroller. Jag vill också jobba med Business Intelligence för att göra realtidsprognoser. Och så funderar jag på blockchains för att skapa en spårbarhet av hela vår verksamhet. Så när vi köper en batch kaffe i Sydamerika så medföljer tack vare blockchains en hel del information som alla kan ta del av. Men detta område måste jag sätta mig in i ännu mer.

Vad är din hälsning till företagare/entreprenörer eller VD:ar som befinner sig i i början av sin digitala resa?

När ni vill genomföra förändringar, som att digitalisera verksamheten, så var medveten om att det bland personalen finns cirka 16 procent early adopters. Sedan finns det alltid folk som inte vill hänga med och reagerar på olika sätt. De är skeptiska. Men det är inte unikt med digitalisering.

 

Undvik att som organisation skapa en stress kring digitalisering. Inte alla ska ha en iPad. Det handlar väldigt mycket om ett långsiktigt förändringsarbete. På så sätt kan man avdramatisera hela bilden kring att använda digitala verktyg i det dagliga arbetet. Så har vi i alla fall gjort och därmed lyckats lugna ner organisationen. Vi kommunicerade hela tiden att det handlar om att utveckla arbetsuppgifter. Det försvinner inte en massa jobb.

Sedan kan våra medarbetare, som inte sitter i produktion, jobba varsomhelst och närsomhelst. En stark bidragande faktor om man vill satsa på att stärka sin employer branding.

 

Jag skulle dessutom säga "titta på vad du gör privat”. För i privatlivet är vi alla ju väldigt digitala och effektiva. Och även i pauserna på kontoret. Så fort du har en fikapaus så tar du fram telefonen - men så fort du jobbar på skrivbordet så är du nästan analog. Du fastnar i mejl och skickar filer till din kollega. Så fråga dig hur sjutton du kan applicera ditt privata digitala beteende på din firma! Det är ju öppet mål!

 

Vill du läsa vidare om hur du kan stärka din organistion från grunden och öka effektiviteten, klicka på bilden nedan. 

New call-to-action