Macforums blogg

Maria Larsson

Verksamhetschef på Macforum i Borås

7 minuter

Lykos VD: "Emojis är svåra att skriva på papper... "

Rickard Lyko är en man med höga ambitioner. På företagets hemsida står det att företaget Lykos mål är att "förändra branschen", det vill säga hårvård- och skönhetsbranschen. Men vilket stöd får han av digitala processer och rutiner och hur utnyttjar han dem för att nå detta mål? Läs vår intervju med honom!  


Lyko är en hårvård- och skönhetsspecialist med ursprung i den professionella hårvården. Företaget driver webbplatserna Lyko.se, Lyko.no och Lyko.fi samt ett 40-tal butiker med tillhörande salonger. 

 

Berätta om ditt företag!

Vi gör alltifrån att klippa hår till att sälja skönhetsprodukter. Skönhetsprodukterna är vårt största affärsområde och där har onlinehandeln vuxit om och är 60/40 när det gäller omsättning och intäkter.

 

Ladda ner vår marknadsrapport om framgång tack vare digitala verktyg och processer!

 

Vilken bransch är ni aktiva i?

B2C

Hur många anställda har ni?

550. Det är väldigt blandat vad gäller ålder och det finns ingen åldersgräns - för mig är ålder bara mindset. Vi har flera anställda som är över 55. Pappa (vars pappa öppnade en herrfrisering i Vansbro 1952) är idag 67 och väldigt bevandrad i Youtube! Han jobbar bland annat med filmer där.

 

Vilka är era kunder?

Slutkonsument

 

Har du några förebilder bland entreprenörer eller visionärer? 

Det varierar. Ingen enskild person direkt.

 

Vilka har varit de vanligaste tidstjuvarna på kontoret? 

Den största tidstjuven är nog vår stora tillväxttakt. De saker som har varit tidstjuvar för några år sedan är inte det längre. Men är man i växa-fasen som vi är så är det viktigt att effektivisera.

 

Till exempel kör vi video-möten i allt större utsträckning. Vi har kontor i Vansbro och Stockholm och vi har verksamhet över hela landet. Då måste man kunna ta avstämningar och sammankomster utan att behöva vara på plats fysiskt.

 

Vi skickar också snabba meddelanden och chattar mycket med varandra. Jag skriver hellre på Skype med en kollega som sitter i rummet bredvid, för det går så snabbt. Men det är inte bara personliga meddelanden, vi jobbar också mycket i grupper.

 

Jag har också insett att det är mycket effektivare att jobba i mobilen. Så det steget som vi tar nu är att vi försöker ha mobilen som första arbetsredskap. Själv använder jag datorn enbart när jag ska kolla stora filer, som exempelvis Excel. Detta hände när jag fick en iPhone 7+ med större skärm. Allt går att sköta bra i mobilen nu.
Jag såg dessutom att när man jobbar på detta vis så blir man själv tvungen att förenkla och effektivisera. Inga långa meddelanden, exempelvis. Grundövertygelsen som ligger bakom är att mobilen också är det som konsumenten sitter i. Så på så sätt får vi inblick i hens synvinkel när hen interagerar med oss.

 

Hur visste ni att det var effektivisering ni behövde?

Det var när vi såg trenden att e-handeln drog mer och mer mot mobilt.

Vad innebär effektivisering för er?

Det innebär att göra saker smidigare för personalen. Vi vill kunna växa snabbare utan att anställa för många människor. Det handlar också om att göra saker enklare för personalen. 

 

Vilken var och är tekniken som gör det möjligt?

Mobiltelefonernas och plattformarnas utveckling.

 

Vad är din syn på digitaliseringen? 

Jag har insett att det inte är ett likhetstecken mellan digitalisering och skalbarhet, som många påstår. Om det finns fler användare, måste det delas ut rättigheter och mycket annat.

AI och deep learning är ett missbrukat begrepp. Det finns ett glapp mellan buzzwords och realiteten.

I siffror, hur räknar ni hem er investering i digitala verktyg och processer?

På logistiken gör vi det i form av kostnadsbesparingar. På försäljningssidan genom att dra in fler intäkter.
Men vi ser det på sista raden: Vi växer i volymen, fastän vi inte behöver anställa i den takt som vi växer.

Några andra ("mjuka") värden som du vill nämna som förbättrades i och med er digitalisering?

Kommunikationen till anställda. Härom veckan gjorde jag en Facebook-video till alla anställda där jag på ett enkelt sätt kunde dela med mig av viktig information. Inom ledningsgruppen kommunicerar vi mycket genom Snapchat. Emojis är viktiga också, jag tycker nästan att de har revolutionerat sättet att kommunicera mer än själva verktygen. Men det finns inget likhetstecken mellan digitalisering och transparens.

Har ni kommit så långt som ni vill? Eller finns det några ytterligare steg som ni vill ta inom området digitalisering/effektivisering?

Vi kommer att digitalisera lagret och automatisering. Att kunna leverera när volymerna ökar. Det är en sak att bygga saker för små volymer men en helt annan sak för stora volymer.

Vad är din hälsning till företagare/entreprenörer eller VD:ar som befinner sig i samma situation som ni hade innan ni började er digitala resa?

Emojis är svåra att skriva på papper... Men digitalisera det enkla för att komma igång. Det gäller att bara ta första steget. Gör inte allt på en gång.

Har ni kunnat göra allt själv? Om ja, varför - om nej, varför inte?

Vi gör en del själv. Om man har behov av en partner så kan man använda dem för att få in en i ett digitalt tänk. Till exempel genom att strukturera upp. 

 

Ladda ner vår marknadsrapport!