Macforums blogg

Andrej Strokan

Företagsrådgivare på Macforum. Boka möte med mig eller mina kollegor!

16 November 2021 10 minuter

Macforum - en helhetsleverantör av Apple och IT .

Allt fler arbetsplatser kombinerar nu traditionellt kontorsarbete och distansarbete. Arbetsgivare börjar därför se sig omkring efter smartare IT-lösningar och digital utrustning, samt se över hur avtal och licenser kan göras mer flexibla och långsiktiga. Vi på Macforum är en helhetsleverantör av Apple-produkter och IT-utrustning. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa din verksamhet mot en smidigare arbetsvardag har vi pratat med vår företagsrådgivare Andrej Strokan om våra lösningar och tjänster för företag.

 

Hur ser rollen som företagsrådgivare på Macforum ut? 

 

Jag har varit på Macforum i snart fyra år, men jag har varit inom IT-branschen i över tretton år, främst som IT-konsult. Min styrka ligger i tekniskt kunnande och som företagsrådgivare är jag (som namnet skvallrar om) en rådgivare, snarare än en säljare. Jag sätter stort pris på en personlig och mer serviceinriktad kontakt med mina kunder – allt så att de ska få ut så mycket som möjligt av oss som Apple- och IT-leverantör.

Vi är just nu ett tiotal företagsrådgivare på Macforum och vårt arbete är väldigt varierande. Vi har en väldigt bred kundbas, med kunder inom många olika typer av branscher, vilket ger oss fördelen att vi har kunskap och erfarenhet om hur olika produkter och lösningar passar olika typer av verksamheter. Utöver rådgivning sysslar vi med saker som till exempel orderhantering, hyresupplägg, licenshantering, inbyte och service. Vår målsättning är alltid att rådge respektive kund på ett individuellt sätt som gör att de hamnar på rätt köl och gör rätt val när de planerar och bygger upp verksamhetens IT. 

Intresserad av produkter från Apple? Kontakta våra företagsrådgivare!

 

Hur blir jag som företagare kund hos Macforum? 


Med tanke på att vi har kunder inom så många olika typer av branscher så finns det egentligen ingen standardprocess. Men, generellt så startar hela kundresan med att en kund visar intresse för Macforum, alternativt att våra säljare tar kontakt med en kund. När en kontakt är upprättad försöker vi då att ta reda på så mycket som möjligt om hur verksamheten fungerar genom en enklare behovsanalys om de IT-baserade delarna. Vi vill, rent krasst, veta vad som gör att du som företagare eller arbetsgivare ligger sömnlös på nätterna. Hur kan vi hjälpa er och hur kan vi avlasta ert arbete? Handlar det om ett samlat krafttag att äntligen ta tag i och förbättra hela verksamhetens IT, eller bara förnya eller byta ut vissa delar av er IT-utrustning? Vi vill identifiera kundens utmaningar och problem för att hjälpa kunden mot en mer funktionell och smidig arbetsvardag där fokus kan läggas på viktigare delar av verksamheten än IT-administration. 

 

Vad är fördelarna med att ha Macforum som helhetsleverantör av IT?


Att ingå ett samarbete med oss som helhetsleverantör handlar i grund och botten om att vi vill frigöra mer tid för era anställda att ägna sig åt kärnverksamheten. Det betyder att man kan få hjälp med sin administration av till exempel Apple-enheter, system och/eller plattformar, istället för att hanteringen ska ske manuellt och internt i organisationen. Många företag i Sverige är små eller medelstora, där man kanske inte ens har en IT-avdelning, men man är i stort behov av en. Vi som partner kan då hjälpa er mot en mer välfungerande och smidig IT, vilket allt som oftast resulterar i ett mer produktivt arbete. Vi tar hand om allt från garantier och licenser av Apple-utrustning, till hantering av DEP och MDM-lösningar. Företagskunder erbjuds löpande support och rådgivning direkt från start - vi anpassar tjänsterna och lösningarna efter ert behov.

 

Varför är Macforum det självklara valet?

 

Macforum har funnits med i gamet länge, vi grundades redan 1992. Vi sitter därför på en enorm erfarenhet och kunskap om Apple och IT-utrustning rent generellt. Vi finns i fem olika städer där vi också har fysiska Apple-auktoriserade butiker och servicestationer. Jag skulle säga att med oss på Macforum får du som kund ett mervärde och en personlig kontakt – mer "hands on" vad vi faktiskt kan hjälpa er med. Vi har en väldigt platt organisation vilket genomsyrar hela bolaget. Stämningen är väldigt familjär och öppen.   

Något annat som också utmärker oss är självklart vårt samarbete med Apple, något som ger oss en stor fördel mot många konkurrenter. Vi kan inte nog understryka hur fördelaktigt det är att till exempel kunna få tillbaka en Apple-produkt som är reparerad med Apples egna originaldelar. Vi tar vårt Apple-samarbete på största allvar och vi gör allt för att leva upp till den kvalitet som förväntas, vilket också sätter en prägel på organisationen. Vår kompetenta personal och våra kvalitetsprodukter utgör också en stor USP för att Macforum kan vara ditt val av partner. Vi säljer inte bara låda – vi säljer fullständiga tjänster och lösningar.

företagsrådgivare-borås

Köpa eller hyra Apple-produkter och digital utrustning?


Användningen av IT-utrustning har förändrats i grunden och det krävs numer att digitala verktyg och system alltid fungerar utan problem. Många företag väljer att köpa sin utrustning, vilket är fullt rimligt, då man äger produkterna och kan kontrollera dessa på egen hand. Men, jag tror att framtidens mer hybrida arbetssätt kommer att kräva mer expertis och rådgivning. Jag vill därför slå ett ytterligare slag för att hyra företagets IT och digitala utrustning – flexibla och långsiktiga lösningar som stämmer överens med framtiden, både sett till produkter och avtal.
Att hyra verksamhetens Apple-produkter och IT-utrustning innebär att ni hela tiden kan hålla maskinparken uppdaterad med fungerande produkter som stämmer överens med anställdas behov. Två andra stora fördelar med att hyra är att det är ett bättre alternativ för miljön, samt en mer hållbar investering sett ur ett ekonomiskt perspektiv.

För att vara mer specifik – i en tid där digitala verktyg, tjänster och lösningar spelar en ytterst viktig roll
är det viktigt att kunna erbjuda sina anställda de bästa digitala verktygen och tillgodose alla olika behov inom organisationen. I våra hyresupplägg ingår hela paketet – allt från experthjälp direkt via vår företagssupport till hantering av produkterna efter en avslutad användning, antingen via återvinning eller återanvändning hos någon annan. Kontakta oss för ett erbjudande om finansiering och hyra av Apple-produkter och annan IT-utrustning!

 

Macforums Smart Portal och inbytestjänst 


Vi företagsrådgivare upplever att det är många som söker lösningar som resurseffektiviserar och minskar administrativt arbete. Ett vanligt exempel är att kollen på företagets IT generellt har låg prioritet och att mobiler, datorer och annan elektronik därför försvinner eller glöms bort. Här kan Smart Portal vara till stor hjälp – en lösning som samlar all IT-utrustning inom organisationen under ett och samma tak. Du får här full uppsikt över hur gammal utrustningen är, vem som har vad, fakturor och så vidare. Portalen gör att er asset management blir mer effektiv och att utrustningens värde kan nyttjas till fullo. Portalen är kostnadsfri för våra kunder och ger dig som användare en smidig och enkel plattform där det är möjligt att sköta allt från inköp till administration av IT. Här finns också möjligheten att paketera egna kontorslösningar med exempelvis skärmar, datorer och tangentbord – eller varför inte en hel kontorsplats? 

En annan tjänst vi gärna stoltserar med är Macforums inbytestjänst - antingen via fysisk butik eller online. Här kan alla, privatpersoner och företagare, byta in all typ av teknik och IT-utrustning, få sitt inbyte värderat och sedan nyttja beloppet på sin nya investering hos oss. Att byta in gamla grejer är bra för miljön, då det du byter in antingen kan återanvändas eller återvinnas på ett miljövänligt sätt. Hos oss kan du vara trygg med att återvinningen tas på allvar. Jag tycker att det här är en riktig kanontjänst – så värd att använda! 

 

 

New call-to-action