Macforums blogg

Maria Larsson

Verksamhetschef på Macforum i Borås

9 August 2022 8 minuter

Macforum Plus – snabb service och support för företag.

Vår nya tilläggstjänst Macforum Plus är till för företag som både vill ha säkrare och tryggare användning av sin IT, men också få en mer lättillgänglig och snabb service och support från våra experter. Vi har pratat med Tim Jauk och Oscar Kindberg, som jobbar med Macforums support och service mot företag, om hur tjänsten fungerar i deras dagliga arbete och vilka fördelar det finns med tjänsten för dig som avtalskund. 


I vår senaste artikel om Macforum Plus pratade vi med Macforums B2B-chef Johan Lidemar för att få reda på mer om idén bakom tjänsten och vad den innefattar. Johan Lidemar berättade då att Macforum Plus är till för dig som vill ha lättillgänglig support och service av företagets Apple-produkter, men även annan typ av IT-utrustning. Macforum Plus kombineras alltid tillsammans med ett finansieringsavtal där en bra allriskförsäkring ingår. Detta ger ytterligare trygghet. Du behöver heller inte oroa dig om dina Apple-produkter går sönder eller tappas bort, du får i så fall en dator eller telefon att låna under tiden din ordinarie utrustning inte kan användas, berättar Oscar Kindberg. 

Macforum Plus är en tilläggstjänst som samlar service- och supportavtal under samma tak. Avtalet gör så att du slipper oroa dig ifall olyckan skulle vara framme, samt att du alltid har någon att fråga om du behöver hjälp med program eller hårdvara som krånglar.  Avtalet ger dig framför allt: 
  • Snabb service. Vi ser till att ditt ärende hamnar först i kön. 
  • Kostnadsfri hyresenhet under serviceperioden,  så du kan fortsätta arbeta.
  • Support via telefon, mail eller chat under tiden du hyr.

I det här inlägget kan du läsa ännu mer om tjänsten och hur våra kollegor på supporten och i våra serviceverkstäder upplever att tjänsten fungerar i den dagliga verksamheten. 

Kontakta oss om du vill veta mer om Macforum Plus


Macforums support – experthjälp med Apple och IT


Macforums supportteam består av ett gäng med bred teknisk kompetens och lång erfarenhet inom många olika teknikområden. Teamet är specialiserade på att erbjuda hjälp till dig som behöver support av dina eller företagets Apple-produkter. Supporten tar emot ärenden och hanterar eventuella problem via telefon, mejl eller chatt, och passar speciellt bra till företag som inte har någon dedikerad IT-avdelning eller vill låta sina anställda fokusera på sitt eget arbete snarare än att försöka lösa teknikstrul. 

När ett ärende kommer in till supporten är det antingen Tim eller en av hans kollegor som tar emot det. Här bedöms svårigheten av ärendet, om det kan lösas direkt eller om det behövs sändas vidare till någon av konsulterna med specifik kompetens inom mer avancerade områden. De gör även prioriteringar av ärenden som kommer från företag som har valt att nyttja tjänsten Macforum Plus, något som enligt Tim är förmånligt. 

Du som har Macforum Plus får ditt ärende prioriterat och oftast hjälp direkt. All enklare support ingår utan extra kostnader men krävs det mer omfattande arbeten för att hitta en lösning så står förstås våra konsulter till förfogande. Eventuella kostnader debiteras då endast efter överenskommelse. Macforum Plus ger också oss på supporten möjligheten att skapa en mer personlig relation med våra kunder och enklare förstå mer om kringliggande faktorer i mer komplicerade ärenden. Du får helt enkelt en smidig allt-i-ett-lösning, perfekt för små och medelstora företag.  

 

Auktoriserad Apple-service hos Macforum

 

Macforum Plus innefattar även ett serviceavtal för dig som vill ha snabbare och mer effektiv service av företagets Apple-produkter, men även viss annan IT-utrustning. Liksom vårt supportteam är Macforums olika serviceteam, lokaliserade i verkstäder och butiker på fem olika orter runt om i Sverige, noggrant sammansvetsade teknikexperter med kompetens inom flera områden. Det är just detta som är nyckeln till Macforums välfungerande serviceverkstäder – den breda kunskapsbasen där alla i teamen kan bidra med sin kompetens. Oscar Kindberg, butikschef i Jönköping, berättar mer: 

– Vi på Macforum är auktoriserade Apple-partners, vilket gör att vår service är en av de branschledande i Sverige. Vi tar emot alla Apple-produkter, och viss annan IT-utrustning, och med hjälp av vårt team kan vi i stort sett alltid hjälpa våra kunder inhouse. Vi garanterar dig originaldelar när du servar eller lagar dina Apple-produkter, samt att du också får behålla alla garantier från Apple. Visst, service hos Macforum kan ibland upplevas lite dyrare, men det är en mycket mer hållbar och långsiktig lösning om du vill ha en schysst livslängd på dina produkter eller enheter. 

Vanliga ärenden och frågor gällande Apple och IT  


Att nyttja Macforums support och service är alltid förmånligt, men du som har Macforum Plus får ut ännu mer värde av vår expertis. Vår service- och supportpersonal hjälper dig i stort sett med all hantering – från att komma igång med produkterna, till att assistera med  försäkringsärenden rörande fakturering och frågor som försäkringsbolaget kan tänkas ha. Både Tim och Oscar är tydliga med att grundtanken i Macforums service- och supportarbete är att visa kunden värde och alltid vara en stöttepelare för både företag och privatpersoner. 

– Vi hjälper till med alla möjliga typer av ärenden. Det är svårt att säga vad som är mest förekommande, men det skulle kunna vara support av Office 365 eller hjälp med att konfigurera eller starta igång sin Apple-produkt. Det kan även vara ärenden som gäller defekt eller trasig utrustning, eller att kunden behöver hjälp med hantering av sina licenser eller försäkringar. Ett annat klassiskt ärende är att ett företag har mixade IT-miljöer, med både PC och Mac, och behöver hjälp med att allt ska fungera tillsammans. Vi hjälper självklart till med allt detta, men med Macforum Plus kommer du att få smidigare hjälp.  

heroes_iphone-repair-1

En paketlösning för IT som passar alla företag


Många av Macforums kunder har genom åren efterfrågat en enklare paketlösning som täcker alla möjliga problem och fallgropar som kan uppstå. Macforum Plus är en perfekt lösning för detta och det är redan en uppskattad tjänst som gör att fler företag kan få den där "extra" smidiga servicen när det behövs. 

– Alla våra kunder får hjälp att komma igång med sina Apple-produkter, men med Macforum Plus får du även snabbare och mer effektiv hjälp eller betjäning då ditt ärende prioriteras i vår servicekö vilket uppskattas av många, berättar Oscar Kindberg. 

Vill du veta mer om Macforum Plus och hur tjänsten kan hjälpa ditt företag med en smidigare IT? Tveka då inte att kontakta våra företagsrådgivare! 

 

New call-to-action