Macforums blogg

Maria Larsson

Verksamhetschef på Macforum i Borås

30 April 2020 4 minuter

Mattias hjälper kunderna på plats.

Många av Macforums konsulter jobbar på plats hos våra kunder där de hjälper till med installationer, uppgraderingar och genomgångar. Vi har följt en av våra mest erfarna medarbetare när han installerade en mjukvara för managering av datorer.


Behöver du hjälp av en expert? Kontakta oss!

 

Arbetsdagen kunde ha börjat bättre för Mattias Assarsjö. Kunden som han skulle besöka hade missat meddela honom att de flyttat. Så där stod han framför en stängd dörr, klockan åtta en tisdag morgon i en främmande stad.

 

— Det var bara att hoppa i en taxi och bege sig till den nya adressen, skrattar Mattias.

 

Att hans tidsplan då hade rubbats klagar han inte över utan han fokuserade på saker han faktiskt kunde påverka.

 

Installerar mjukvara för managering av datorer

Många av Mattias uppdrag går ut på att sitta på plats hos kunden och installera mjukvara, hjälpa till med hårdvara som datorer, servrar och andra IT-relaterade frågor. Just den dagen - som började med en misskommunikation med kunden - skulle han installera en manageringsmjukvara på de anställdas datorer. Därför behövde han tillgång till datorerna enligt ett schema som han och uppdragsgivaren hade lagt upp tillsammans.

 

— Kundens enda IT-resurs sitter i utlandet med begränsade möjligheter att hjälpa till med akuta frågor. Så då är det en fördel om den lokala country managern kan utföra enkla ärenden direkt. Tjänsten som jag installerar ser också till att apparna i användarnas datorer alltid är uppdaterade, så att inga säkerhetshål uppstår i IT-miljön, berättar Mattias.

 

Något som användarna uppskattar med en sådan MDM-tjänst är enligt Mattias att de får möjligheten att på egen hand installera appar, uppdatera mjukvara och underhålla sin egen enhet utan att behöva kontakta support.

 

Gillar tät dialog med kunderna

När man frågar Mattias vad han mest gillar med sitt jobb så är svaret ganska givet:

 

— Det är den täta dialogen med kunden direkt. Jag anlitas ju av en anledning och det är för att jag är IT-expert så det är kul att kunna hjälpa med min kunskap och mina råd. 

 

Mattias nämner också att han backas upp av kollegorna på Macforums kontor i Borås, där han har sin placering.  Han har jobbat som IT-konsult i över 20 år och det är mycket som ska till innan han tappar sitt smittande lugn. Samtidigt upptäcker den som träffar Mattias att han är nyfiken, ställer frågor och inte utgår från att hans sanning är den enda rådande.

 

— Jag gillar att lära mig nya saker och läser på i olika internetforum samt plöjer leverantörens dokumentation. Det är så man utvecklas, säger Mattias.

 

Medarbetarna tog en kaffe, Mattias gjorde sitt jobb

Uppdraget hos kunden med den nya adressen tog inte längre än en arbetsdag, och efter dryga 7 timmar på plats kunde Mattias packa ihop och ta tåget tillbaka till Borås. 

 

— Jag skulle nog säga att de flesta av de anställda knappt märkte att jag var här. Jo, förstås när de fick lämna in sin laptop till mig, men själva installationen gick ju på dryga 20 minuter. Så de tog en kaffe, och jag kunde göra mitt jobb, haha, avslutar Mattias.  

 

Mac vs. PC? Ladda ner checklistan