Macforums blogg

Nya generationens teknikanvändare väljer Apple

Written by Joakim Bank | May 24, 2021 11:48:13 AM

I stort sett alla nya rapporter visar att rekrytering och kompetensförsörjning ligger i topp på listorna över företags största utmaningar. Att vara en attraktiv arbetsgivare för unga talanger är därför en viktig fråga i företagens styrelser och ledningsgrupper. Ett sätt för företag att attrahera dagens talanger är att förse dem med uppskattade verktyg som de har en vana av att använda och verktyg som de själva får möjligheten att välja. 

 

 

Vilka är talangerna på arbetsmarknaden idag? 

 

Vi kan starta med att göra en påminnelse om hur dagsläget på arbetsmarknaden ser ut. En 23-åring idag, en möjlig talang vid namn Johanna, ska välja arbetsgivare på arbetsmarknaden. Johanna är född 1998, samma år som Google kom till och fyra år efter att själva internet slog igenom i de svenska hemmen. Internet och Google har alltså funnits i hela hennes liv - med all världens dokumenterade fakta och kunskap bara en sökning bort. 

 

När Johanna var tre år lanserade Apple sin första iPod, en produkt som med hjälp av sin fantastiska användarvänlighet revolutionerade hur människor lyssnar på musik. Ett par år senare, när Johanna är fem år, så ser LinkedIn dagens ljus och året efter startas Facebook. Sociala medier har således funnits sedan hon gick i förskolan. När Johanna fyller sju år lanserar Apple en plattform för Podcast, ett sätt att prenumerera på radioprogram rakt ner i en iPod som användaren kan ta med sig och lyssna på när hen vill. 

 

Tidseran med smartphones

 

Hittills i Johannas liv har fortfarande alla telefoner fysiska knappar, något som Apple ändrar på i januari 2007 när Steve Jobs presenterar iPhone - något som förändrar allt. Året efter, när Johanna fyller tio, lanserar Apple AppStore som ger iPhone helt nya användningsområden, vilket medför stora förändringar i världen och i människors beteende.

 

När Johanna är tolv år lanseras den första iPaden och Instagram lanseras. Skolor som sedan länge bara använt datorer och internet i allmänhet, har nu i många fall istället börjat använda Mac och konceptet: en Mac-dator per elev. När sedan Apples iPad lanseras går skolorna allt eftersom över till att använda iPads. 

 

Lev upp till morgondagens förväntningar

Macforum har sedan 1992 jobbat mot företagsmarknaden med Apples produkter - från början med tyngd på grafisk- och utbildningssektorn. Sedan iPhone kom har antalet företagskunder ökat kraftigt och Mac har blivit populärt även bland tjänsteproducerande bolag. Jag har själv jobbat med att sälja Apples produkter sedan 2006 och under hela den här perioden, fram tills idag, har vi tillsammans med Apple alltid erbjudit 10% studentrabatt på datorer. Sannolikheten är stor att Johanna har använt Mac och/eller iPad under större delen av sin tid i skolan, att hennes första telefon var en iPhone och när hon hon började på universitetet så köpte hon en Mac med studentrabatt.

 

 

"Jag presterar som bäst när jag använder något jag inte kan, något jag inte älskar eller något jag inte valt."
- No one ever 


Att rekrytera talanger till ett företag idag och sedan inte ge dem möjligheten att välja vilka verktyg de vill ha för att företaget av den ena eller andra anledningen "alltid jobbat" med till exempel PC håller inte längre. Förväntan från Johanna och hennes vänner är en helt annan och dessutom skulle hon bli hämmad av att jobba med verktyg som hon inte kan, är van vid eller tycker om. Har ditt företag råd att inte erbjuda den här flexibiliteten?