På jakt efter experter som kan hjälpa er att styra upp IT-miljön och skapa en struktur för både hård- och mjukvara? Lugn, ni är inte ensamma om den situationen. Det finns en uppsjö med specialistföretag som kan hjälpa er på just det sätt ni behöver. Att hitta just den leverantören kan dock vara knivigare och vi vill därför hjälpa er en bit på vägen.
Vi har i en tidigare artikel skrivit om referenser, branscherfarenhet och tydlig prissättning som parametrar att ta hänsyn till. Denna gång lyfter vi fyra andra punkter.
En anledning till varför man anlitar externa experter är att de kan ämnet bättre än en själv. Men detta grundantagande får under inga omständigheter leda till en situation där IT-leverantören säger "vi brukar alltid göra så här med våra kunder, så vi kör samma process för er också". Det gäller att vara oerhört lyhörd och det måste finnas en beredskap att anpassa sig efter era förutsättningar och därmed överge standardprocesser.
Kanske är detta det första som ni kan utvärdera i ert sökande efter en leverantör. Vilket intryck ger hemsidan? Hur svårt var det att hitta kontaktuppgifter för att boka ett möte? Och när ni väl har fått till mötet - hur säkerställer ni att leverantören kan anpassa sig till just er? Ställer de frågor i förväg? Erbjuder de läsning i efterhand?
Spetsa öronen och lusläs all kommunikation mellan er och leverantören. Först när ni har fått den där rätta magkänslan är det läge att gå vidare med leverantören.
Om punkt 2 i listan är relativt enkel att utvärdera så är den här punkten desto svårare. Vad är spetskompetens inom IT-branschen? Vad är "hygienfaktorer"? Detta kan vara svårt att veta för utomstående. Ett tips: De flesta mjukvaruföretagen erbjuder certifieringar i sina plattformar och program, och det på olika nivåer.
Så ställ krav på leverantören och fråga om de kan påvisa kompetens inom ett antal tekniska områden, och (kanske ännu viktigare) om det finns tillgängliga resurser som tillgodoser era behov.
Att köpa in datorer eller flytta dokument till en molnserver är en (ganska) enkel sak. Oftast dyker det dock upp vardagliga problem i det dagliga arbetet efter driftsättning eller flytt. Och de problem som ni inte kan lösa på egen hand behöver ofta snabbt åtgärdas. Därför måste leverantören kunna erbjuda lättillgänglig support om något oförutsett skulle hända. Kontrollera hemsidan och fråga er kontaktperson hur det ser ut på denna punkt.
Vill ni inte kontakta leverantörens supporttekniker eftersom ni vill kunna lösa det mesta själv? Då måste leverantören kunna erbjuda utbildningar. Fråga efter det också!
I sökandet efter rätt IT-leverantör finns flera punkter som skiljer agnarna från vetet. Flexibilitet, professionalism, teknisk kompetens och support/utbildning är några av dess punkter. Var noggrann, dubbelkolla och fråga alltid en extra gång så kommer ni till slut hitta den leverantören som passar er bäst.
Punkterna ovan är enbart några av de som ingår i arbetet med att hitta rätt IT-leverantör. Ladda gärna ner vår checklista - som du kan fylla i på egen hand.