Macforums blogg

Joakim Bank

Verksamhetschef på Macforum i Karlstad

4 May 2021 5 minuter

Så hjälpte molnväxeln Telavox Löfbergs

Löfbergs grundades 1906 av bröderna Anders, John och Josef Löfberg, och har sedan dess drivit ett av Sveriges mest välkända kafferosterier. De arbetar för att ha en långsiktig, värderingsdriven och hållbar verksamhet, med viljan att ständigt utvecklas och vara i framkant. Det här låg som grund till att Löfbergs under hösten 2017 började använda Telavox - en molnbaserad telefonväxel som gör att företag antingen kan integrera sin telefoni i verksamhetens befintliga kommunikationslösning eller använda det som sitt övergripande kommunikationsverktyg och samla all kommunikation på samma ställe.


Effektiv och enkel implementering i verksamheten  


Löfbergs söker ständigt efter lösningar som kan resurseffektivisera deras verksamhet och hjälper dem att ligga i framkant när det gäller teknisk utveckling. Det här ledde till att företaget under hösten 2017 gjorde en större kraftansträngning för att undersöka vilka möjligheter som fanns för att utveckla och effektivisera företagets kommunikation - både internt och externt. Det blev då tydligt att molnväxeln Telavox var det bästa alternativet, framförallt på grund av att det var enkelt att implementera i företagets verksamhet. Magnus Henrichson, IT-chef på Löfbergs, var med när företaget började använda Telavox.

- Under en längre tid hade vi försökt hitta en lösning för att utveckla och effektivisera företagets kommunikation. Vi hade anställda som la mycket tid på att växla mellan olika kommunikationssystem och IT-avdelningen kämpade med underhåll och felsökning, samtidigt som företaget försökte hålla nere kostnaderna för telefonin. Helt plötsligt uppdagade sig möjligheten för att få all kommunikation, även inkommande och utgående telefonsamtal, direkt till sin arbetstelefon eller laptop - självklart nappade vi, berättar Magnus.

Mobilitet, flexibilitet och skalbarhet - viktigt för Löfbergs

Löfbergs har sitt säte i Sverige men finns även i Finland, England och i delar av Baltikum. Det här har gjort att företaget kan dra stor nytta av Telavox på grund av dess molnbaserade plattform, då hela koncernen kan nås inom ett kommunikationsverktyg och att alla medarbetare kan nå varandra oavsett var de befinner sig. Det här har också bidragit till att Löfbergs enkelt har kunnat ställa om till distansarbete under Covid-19-pandemin, då molnväxeln alltid fungerar sömlöst, vare sig medarbetarna använder Telavox-appen på sin arbetstelefon eller på sin laptop. Magnus Henrichson berättar även om två andra viktiga fördelar med Telavox - flexibilitet och skalbarhet.  

 

- Företagets administratörer kan smidigt hantera alla användare och det är enkelt att skala upp eller ner i verksamheten beroende på behov. Tidigare, om till exempel en anställd slutade eller liknande, blev det en större process och kostnad än vad som kändes rimligt - men nu krävs det bara några knapptryck. I appen kan användare själva även hantera sina arbetsprofiler, logga in eller ut ur telefonköer eller välja hur ett inkommande samtal ska behandlas.

 

sa-hjalpte-molnvaxeln-telavox-lofbergs-lila-foodtruck

 

Tips och råd till företag som vill börja använda Telavox

Löfbergs började med att kartlägga hur den dåvarande telefoni fungerade - vilket utrymme som fanns för justeringar, skalbarhet och utveckling. Här upptäckte dem att företaget var i behov av en mer modern, flexibel och långsiktigt hållbar telefonväxel.

- Det kan kännas svårt att göra en stor förändring, men samtidigt måste man komma ihåg att en molnväxel som Telavox aldrig krånglar och är i stort sett underhållsfri. För oss var egentligen bara att börja använda appen direkt och kunna prioritera en långsiktighet, snarare än att leva kvar i gamla mönster med en traditionell telefonväxel. 

 

Full stöttning och support av Macforum

Telavox och dess funktioner utvecklas hela tiden, med små justeringar och förändringar som bidrar till en bättre helhetsfunktion. Det här är dock ingenting som påverkar Löfbergs och användandet av Telavox, snarare tvärtom. 

- Det är de små uppdateringarna som gör att tjänsten hela tiden blir bättre - det kan vara en ny, smartare funktion för röstmeddelanden eller förbättrade förhandsnotiser. När vi arbetar med Macforum så får vi alltid full stöttning för Telavox-appen, där Macforum fungerar som vår personliga rådgivare. Skulle ett problem uppstå så finns de alltid nära till hands och man känner sig alltid som en uppskattad kund. Skulle vi behöva komma i kontakt med Telavox är det inte heller några som helst problem, avslutar Magnus.


Är du, likt Löfbergs, också på jakt efter att uppgradera ditt företags telefoni och börja använda en molnväxel? Tveka inte att höra av dig - Macforum hjälper ditt företag att välja och implementera en lösning som är bäst lämpad för företagets behov! 

New call-to-action