Macforums blogg

Johan Lidemar

Försäljningschef på Macforum

9 November 2018 4 minuter

Så lång tid bör det ta för en nyanställd att förstå er IT-miljö.

Att få in ny kompetens i företaget är alltid roligt, speciellt när företaget är i tillväxtfas. Dock tar det ofta orimligt lång tid för den nyanställda att komma in i rutiner och arbetssätt. Den vanligaste och största bromsklossen är ofta IT-miljön. I den här artikeln tittar vi närmare på denna utmaning.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa till? Kontakta oss.

 

Nya medarbetare

När din nya medarbetare ger sig in i era IT-system första gången känns det oftast väldigt rörigt för dem, i alla fall om de inte har jobbat i systemen tidigare. Allt som du och din personal tycker är självklart, är det inte för er nya kollega. Och även om den nyanställda kommer att lära sig allt eftersom, så är den här uppstartsfasen väldigt tidskrävande. Det  är tid som skulle kunna användas till annat. Lägg till att historien upprepar sig även när nästa person anställs. Här finns det mycket för företag att ta tag i för att skapa en friktionsfri och produktiv onboarding.

 

 

 

Personal byter arbetsplats oftare

Man brukar säga att det tar i snitt sex månader innan en nyanställd börjar bli produktiv i företaget. Samtidigt blir jakten på guldklockan allt mindre intressant och många anställningar blir kortare och kortare. Då blir de här sex månaderna en större och större del av den totala anställningstiden. I framtiden kommer uppstartsfasen ta ännu större del av kakan med tanke på de yngre generationerna. De unga nya medarbetarna uppfattas som rastlösa och söker utvecklingsmöjligheter och byter arbetsgivare oftare. Därför måste onboardingen bli mer effektiv för att det ska vara hållbart för företag i framtiden.

 

Varför tar det så lång tid att komma igång?

Chefer tror ofta att en nyanställd kommer att anpassa sig snabbt när hen är på plats. Den allmänna bilden är att allt den anställde behöver är viss utbildning, och efter några veckor kommer de vara experter. Men oavsett hur mycket erfarenhet någon har, så tar det mycket tid på grund av olika skäl, som recruitshop.com skriver:

  • Att acklimatisera sig och förstå sina första arbetsuppgifter.
  • Att ställa en massa frågor och försöka lista ut var information och annat finns tillgänglig.

Den nyanställda behöver alltså först finna sig tillrätta. Både vad gäller vem av kollegorna som kan ge en rätt hjälp och var man kan hitta information på egen hand.

 

Få ut mer av onboardingen

Det bör ligga i varje chefs intresse att effektivisera onboardingen när nya medarbetare är på plats. Som vi nämnde tidigare är IT en stor bromskloss och utmaning för nyanställda. Här faller en stor del av tiden bort och det måste motverkas. När en ny person kommer in i en lättförståelig och effektiv IT-miljö så kan denne lägga mer fokus på att lära sig själva uppgifterna och bekanta sig med de nya kollegorna. För att uppnå det måste fokus och vilja ligga på att utveckla och förenkla IT-miljön på företaget. Målet bör vara att IT inte ska ta någon onödig tid alls när du rekryterar.

 

Sammanfattning

När du rekryterar nya medarbetare till ditt företag försvinner en stor del av tiden för att förstå de interna systemen. De yngre generationerna visar ett mönster där de byter arbetsplats oftare. I en tid där det tar upp till sex månader innan ny personal blir produktiva på företagen bör fokus ligga på att effektivisera onboardingen. Så hur lång tid bör det ta att få nyanställda att förstå er IT-miljö? Svaret är ingen tid alls, kort och gott.

 

 

New call-to-action