Det finns vissa frågor som alltid återkommer. Här är några av de vanligaste IT-frågorna. Och hur de kan lösas.
Den här frågan har ätit upp chefers tid sedan den första datorn placerades i kontorsmiljö. Det säkraste och smidigaste sättet att hålla koll på lösenord är att låta en IT-partner hantera företagets användare och lösenord. Låt de anställda vända sig dit för att få ett nytt lösenord, så slipper de störa chefen i onödan. En smidig lösning på ett vanligt problem.
Någon har slutat på arbetsplatsen och lämnat sin tjänstetelefon, men inte loggat ut från sitt privata iCloud-konto. När skadan är skedd går det inte att lösa på något annat sätt än att be personen om hens privata lösenord, vilket ju kan vara känsligt. Förebygg den här typen av händelser genom att lägga in företagets telefoner i ett program för enhetsregistrering (DEP). Det ger er möjligheten att återställa telefonen som ny.
Alla system kan ibland kännas överväldigande. Personalhantering, schemaläggning, e-post och chat. Nu börjar marknaden äntligen komma ikapp verkligheten och flera team-appar har dykt upp. Det finns många fördelar med att välja ett system som hjälper fler delar av verksamheten samtidigt. Rådgör med din IT-partner och beskriv hur er verksamhet ser ut. Att överlåta licenshantering och användarhantering till en extern partner blir både säkrare och enklare.
It-relaterade frågor är oftare komplexare än andra frågor. Många system är beroende av varandra och en uppdatering kan påverka mer än en del av företaget. På små och medelstora företag riskerar chefen att få ta hela ansvaret för IT-frågor. Det tar ofta upp mycket tid och energi. Som chef kan du då köpa dig själv lite tid, och helt enkelt överlämna teknikfrågorna till en IT-partner. Det lönar sig ofta i längden.