Macforums blogg

Johan Lidemar

Försäljningschef på Macforum i Borås

2 December 2021 6 minuter

Vi reder ut frågetecken om enhetshantering - MDM och EMM.

Det blir allt svårare att hålla kolla på alla begrepp och förkortningar inom IT, framför allt på grund av den rekordsnabba digitaliseringen som vi just nu upplever. En av utmaningarna som många arbetsgivare brottas med är att komma underfund med hur verksamhetens eller organisationens digitala enheter kan hanteras på bästa sätt i en allt mer hybridbaserad arbetsmiljö. För att göra det hela lite mer förståeligt har vi samlat några av de allra vanligaste frågorna och svaren kopplat till området enhetshantering. 


Vad är MDM och EMM? Vad är skillnaden?


MDM står för Mobile Device Management och är ett system för att hantera och managera en organisation eller verksamhets digitala enheter, som till exempel datorer, laptops, mobiltelefoner och surfplattor. MDM är en del av EMM som står för Enterprise Mobility Management som omfattar bland annat applikationshantering och innehållshantering utöver MDM. 

 

Vad är Apple Business Manager? 


Apple Business Manager är ett verktyg för att registrera enheter internt i organisationen. Utöver Apple Business Manager så behövs också ett MDM-verktyg för att hantera och konfigurera enheterna. Apple Business Manager blir därav en webbportal som används för att driftsätta Apple-enheter från en och samma plats. Tillsammans med en MDM-lösning kan du därför i webbportalen konfigurera och distribuera inställningar, appar, policies och verktyg för säkerhet. Apple Business Manager fungerar som ett register som talar om för alla enheter som registrerats hur de ska fungera och kopplas till företagets MDM-system. I till exempel skolor kallas samma typ av system för Apple School Manager.

 

Hur skapar jag ett Apple Business ID/DEP ID?


Apple Business ID, eller DEP ID som det tidigare kallades, skapas på business.apple.com genom att fylla i en rad uppgifter om företaget. Det behövs bland annat ett DUNS-nummer för denna ansökan, vilket är ett slags internationellt organisationsnummer. Då det är en del arbete med att skapa detta erbjuder vi en tjänst åt företag och organisationer för att genomföra denna process. Det enda som du då behöver göra är att svara på ett telefonsamtal när Apple ringer för att bekräfta att det är rätt företag som registrerats. 

 

Vilka Apple-enheter kan hanteras i ett MDM?


I ett MDM eller EMM kan Mac, iPhone, iPad, iPod Touch och Apple TV manageras och hanteras förutsatt att MDM-verktyget har stöd för enheterna. Beroende på vilka enheter som finns i organisationen kan vi på Macforum guida er fram till rätt lösning. Kontakta våra företagsrådgivare för att veta mer! 

 

Hur registrerar man enheter i Apple Business Manager/DEP?


Det bästa och enklaste sättet är att enheterna registreras i samband med ett inköp eller hyra. En sådan registrering kan bara ett fåtal företag i Sverige göra och det måste utföras av en Apple certifierad Business-partner - precis som vi på Macforum är. Vi kan också registrera enheter i efterhand - detta gäller för Mac medan iPhone, iPad eller iPod Touch kräver en ominstallation för att det ska fungera. iPhone, iPad och iPod Touch kan också manuellt registreras med hjälp av en kabel och Apple Configurator.

 

Går det att koppla ett AD (Active Directory) till Apple Business Manager/DEP och ett MDM?


Ja, det går att koppla ett AD till vissa MDM-system.

 

Hur tar man bort iCloud stöldlåsning?


Enda sättet att ta bort iClouds Hitta min-låsning är om enheten sedan tidigare är registrerad i DEP/Apple Business Manager och kopplad till ett MDM. I MDM-verktyget kan en återställningskod för enheten skapas och sedan matas in på enheten, vilket gör att låset försvinner.  

 

Hur köper man flera appar till ett företag? 


Med hjälp av det som tidigare kallades Apples Volume Purchase Program (VPP), som numera är en del av Apple Business Manager, så kan ett företag eller organisation köpa appar och böcker i större volymer och distribuera dem till sina användare via ett MDM. Det innebär att företaget äger apparna och inte den enskilda användaren, samt att licenser för appar då kan skjutas ut och tas tillbaka av företaget. På så sätt undviks problem som att köpa presentkort och dela ut eller att varje användare måste köpa appen med sitt kreditkort. Detta medför också problem när en användare slutar eftersom företaget då måste köpa samma app på nytt till den nya användaren.

 

Behöver du support av Apple Business Manager/DEP eller MDM?


Vi på Macforum erbjuder hjälp och guidning kring samtliga frågor ovan. Vi erbjuder även support genom vår supportdesk till löpande timtaxa, alternativt att ni som kund tecknar ett supportavtal med oss.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Mac vs. PC? Ladda ner checklistan