Här går vi igenom hur du ställer in ordinarie öppettider i din Iris växel.
Om du vill kunna ta emot samtal i din växel på bestämda tider samt ställa in vad som ska hända när ni har stängt så behöver ni funktionen 'öppettider' i er växel.
- Logga in som vanligt med mobilt bank ID på portalen och klicka på fliken 'växel' samt klicka på "pennan"/redigera vid det växelnummer du ska administrera.
- Lägg till funktionen där du vill ha den i växeln genom att klicka på 'välj vad som ska hända när kunden ringer' eller 'lägg till växelfunktion'. Till höger kommer samtliga funktioner upp, klicka på 'öppettider'.
- Funktionen hamnar då automatiskt i din växelslinga. Nu behöver du även ställa in dina öppna och stängda tider i växeln. Till höger kommer alternativet '+lägg till schemahändelse' upp, klicka där.
- Döp schemahändelsen till tex "Öppet mån-fre". Välj hur ofta händelsen ska ske, varje vecka eller vid ett enstaka tillfälle. Klicka i de veckodagar schemahändelsen ska gälla samt mellan vilka tider
- Ska man ha flera olika schemahändelser, dvs olika tider för olika dagar så behöver man skapa en schemahändelse för varje specifik dag/tid. Man kan ha hur många schemahändelser man vill.
- Klicka sedan på 'välj vad som ska hända vid Öppet mån-fre' (beroende på vad du döpt den till) för att lägga till vad som ska hända när kunden ringer er vid den bestämda schemahändelsen.
- All övrig tid som man inte har en schemahändelse på blir automatiskt stängd tid.
Glöm inte att även ställa in vad som ska hända i er växel under 'stängt'.