Att ställa in en telefonväxel är smidigt och enkelt. Men för den som aldrig gjort det förut, eller glömt hur det går till, kan det självklart behövas lite hjälp på traven! Här hittar du snabbguiden för att komma igång med Iris .
Kom ihåg att du behöver vara administratör på bolaget som du ställer in växeln för.
1.Logga in på portalen
Logga in med ditt Mobila Bank-ID.
2. Klicka på fliken 'Växel'
Har du redan köpt ett eller flera fastnummer/växelnummer finns dessa listade under fliken 'Växel' i översiktsmenyn.
Klicka på det nummer som du vill administrera eller på den lilla symbolen 'pennan' för att börja konfigurera.
3. När du valt växel hamnar du i vår växelkonfigurator. Den ser ut så här:
Om det är första gången du loggar in och ser din växel kommer den vara tom som i exemplet ovan, om ni har en växelkonfiguration sedan tidigare finns växeln och alla valda steg i denna vyn.
Enkelt förklarat beskriver varje steg i växelkonfiguratorn vilken kedja som tar vid när en person ringer upp ert telefonnummer. Det som ligger överst är alltså första steget och sedan byggs växelns funktioner på nedåt.
4. Tryck på 'Välj vad som ska hända när kunden ringer'.
Som första steg väljer de flesta att lägga in 'Öppettider'. Genom att lägga in tider när det ska vara öppet och stängt ställer du in vilken växelkedja som aktiveras när ni har öppet – och vad som händer när ni har stängt.
Exempel: Vid öppet - välj 'Knappval' så att en meny av knappval spelas upp och inringaren får välja om de vill trycka "1" för att komma till godisavdelningen eller "2" för att komma till chipsavdelningen. Vid stängt – spela upp ett meddelande som ber inringaren att återkomma när ni har öppet, eller be personen att spela in ett meddelande.
Behöver du hjälp?
Detta är bara en kort guide i hur du kommer igång med att konfigurera en växel – tveka inte att höra av er om ni behöver hjälp. Vi finns självklart i chatten, precis som vanligt!