5 sätt där tekniken underlättar för tillväxt.
Det finns flera anledningar till att digital teknik kan underlätta för företag och deras medarbetare. Bättre kommunikation internt och externt, smidigare processer och mer tid över till kärnverksamheten är bara några exempel. I slutändan innebär det att tekniken underlättar för tillväxt, något som står högt upp på varje företagsledares agenda.
Självklart kan det vara svårt att få ett grepp om alla tekniska frågor när digitaliseringen i sig kan kännas som ett enormt projekt. Och visst, det innebär ganska stora förändringar när det kommer till nya verktyg att lära sig och anpassa sig efter och nya arbetssätt. Tekniken ställer också vissa krav på medarbetarnas inställning, det behöver finnas en vilja att förändra sitt arbetssätt och testa någonting nytt.
Men det behöver inte vara så svårt, det finns ingenting som säger att du måste göra allting på en gång. Vi har intervjuat företagsledare om hur de har byggt sin framgång med hjälp av digitala verktyg och processer och frågade dem om deras bästa tips till dig som är i början av din digitaliseringsresa. De flesta svaren blev: “Gör inte allting på en gång. Ta ett steg i taget och utveckla mer allt eftersom”. Därför tittar vi i det här blogginlägget på fem sätt som kan vara bra att starta med, som dessutom underlättar för tillväxt.
Här är 3 sätt där tekniken underlättar för tillväxt:
1. Bättre överblick med ett CRM-verktyg
Ett CRM-system (Customer Relationship Management) är en plattform där företagets alla potentiella och befintliga kunder lagras. Systemet ger en bra överblick över kontaktinformationen, men även vad personen har gjort på din sajt och vilka aktiviteter som har gjorts gentemot personen i fråga. Har en säljare haft eller bokat ett möte med någon? All kommunikation bör antecknas i CRM-systemet, vilket gör att alla inblandade enkelt kan komma åt informationen. En bättre överblick över de kunder och leads som kommer in gör att säljarna kan kontakta prospekt eller kunder i rätt tid, beroende på om de är varma eller kalla. Dessutom kan man i ett CRM-system automatisera delar av hanteringen av leads och kunder, vilket i slutändan öppnar upp för både affärsmöjligheter och ökade intäkter.
2. Djupare analys ger djupare och bättre insikter
Tidigare, när de vanligaste marknadsföringsaktiviteterna var dyr TV-reklam eller en stortavla på stan var det onekligen svårt att konkret mäta resultaten av vad det gav. En stor fördel med dagens digitala teknik är att vi har helt andra möjligheter att mäta och analysera “allt”. Utifrån en digital aktivitet kan vi med lätthet mäta ROI av våra satsningar, men vi kan också analysera stora mängder data på detaljnivå och genom siffrorna det visar få svar på vad du bör satsa mer respektive mindre på.
3. Bättre kommunikation, externt och internt
Vi har tidigare skrivit om tre knep för att effektivisera internkommunikationen med hjälp av teknik. Det handlar bland annat om att byta ut mejl som främsta kommunikationskanal mot chat som mer effektivare och snabbare kommunikation. När processer och beslut tas snabbare internt för att tekniken möjliggör det, påverkar det förstås även kunderna, som snabbare får svar eller leveranser. En chatt kan också vara ett bra alternativ för kundtjänst, på så vis kan kunderna snabbare komma i kontakt med företag, vilket garanterat kommer höja kundupplevelsen.
4. Skalbarhet ökar möjligheten för tillväxt
De senaste åren har det pratats mycket om vikten av skalbarhet, vilket i kort innebär att system kan fortsätta leverera när arbetsbelastningen ökar, utan att prestanda eller liknande påverkas. Till exempel ska det vara enkelt att ta bort eller lägga till användare, utan att du behöver bygga ut ditt datacenter. När du jobbar i molnet kan du enkelt med några få knapptryck förlänga eller ändra ditt abonnemang, utan att något omkring påverkas. Om det till exempel är så att ditt företag plötsligt behöver mer utrymme, då utökar ni abonnemanget under den perioden. Och lika lätt går det att skala ner igen om det skulle behövas.
5. Effektivare arbete med molntjänster
Med hjälp av molntjänster kan flera arbetsuppgifter effektiviseras. Det möjliggör ett bättre och snabbare samarbete mellan kollegor eftersom de kan arbeta tillsammans i ett och samma dokument, istället för att sitta och vänta på att en person ska göra sitt i ett dokument för att sedan skicka vidare till nästa person. Det ökar även produktiviteten när medarbetarna var de än är har tillgång till information de behöver, oavsett om de sitter på bussen på väg till kontoret eller om de är på språng mellan två möten.
Sammanfattning
Att digitalisera hela eller delar av sitt företag kommer med många fördelar. Genom att förbättra interna processer och effektivisera stora delar av verksamheten kan medarbetarna få mer tid över till att fokusera på kärnverksamheten. CRM-verktyg, bättre kommunikation och möjlighet till djupare analyser är några exempel på sätt där tekniken underlättar för tillväxt.
Vill du ha fler tips för hur du med tekniken kan effektivisera några av de vanligaste flaskhalsarna på kontoret? Ladda ner vår guide!