Många som jobbar på distans i dagens digitala samhälle är mer eller mindre alltid tillgängliga via chattkanaler eller andra digitala forum. Det gör att gränserna mellan jobb och privatliv hela tiden tunnas ut och det är lätt hänt att man jobbar mer än vad man egentligen “ska” eller förväntas göra. I det här blogginlägget delar vi med oss av sju tips på hur du kan göra för att skilja mellan jobb och privatliv online.
Det senaste året har gjort att allt fler företag, framför allt kontorsbaserade, har omvärderat sin syn på distansarbete. Många av de verksamheter som innan pandemin kände sig tveksamma till att låta sina anställda arbeta hemifrån eller på distans har insett att det i många fall ändå fungerar bättre än förväntat. Det är givetvis högst individuellt, men på det stora hela så funkar det mesta att göra så länge de anställda har tillgång till rätt arbetsverktyg och med hjälp av bra och stabil internetuppkoppling.
Utvecklingen har däremot också inneburit att det är enklare än någonsin att bara “jobba lite extra” eller svara på ett kort meddelande från en kollega även utanför arbetstid, då jobbet i många fall nu finns lättillgängligt i miljöer där man vanligtvis spenderar sin lediga tid.
Även om ett mer flexibelt arbete ger många fördelar så kommer det även med vissa utmaningar. Under flera år har det pratats om att våra allt mer digitala liv har gjort att gränserna mellan jobb och privatliv har suddats ut mer och mer. Det har framför allt det senaste året blivit tydligt, när fler än någonsin har jobbat på distans, antingen i hemmet eller från sommarstugan. Vi är ständigt uppkopplade och i och med det mer eller mindre alltid tillgängliga. Idag är det även nästan mer regel än undantag att slänga iväg ett mail när du lämnar barnen på skolan, är på väg till en middag med vänner eller kanske till och med innan du går och lägger dig. Det är så många gör privat idag och det är så vi i allt större utsträckning även har börjat jobba.
Men, att vi jobbar på distans och i många fall har mer flexibla arbetstider innebär inte automatiskt att vi måste vara ständigt tillgängliga, även om det kan kännas så ibland. För att lyckas få en bra balans mellan privat- och arbetsliv och för att kunna må så bra som möjligt, är det viktigt att vi lär oss att koppla bort jobbet när vi faktiskt inte ska eller måste jobba.
Det ska understrykas att en del trivs med att alltid vara tillgängliga och ser inget direkt problem med att jobba då och då på sin “lediga” tid, vilket såklart inte är något fel i sig. Dessa tips riktar sig därför främst till dig som känner att det är svårt att koppla bort jobbet och ofta känner att du nästan alltid måste vara tillgänglig. Här kommer lite konkreta tips och inspiration för att hjälpa dig att hitta en bättre balans mellan jobb och privatliv.
Distansarbete fungerar bra för vissa och för andra inte alls. Det är därför viktigt att det finns en kultur i organisationen som värnar om medarbetarnas hälsa och välmående, likväl som att det finns rätt teknik på plats för att underlätta arbetet. Vi på Macforum erbjuder lösningar och tjänster för att ge medarbetare bättre förutsättningar både på traditionella arbetsplatser och kontor, samt för mer mobila arbetsplatser för att underlätta i distansarbetet.
Har du frågor eller funderingar om hur vi kan hjälpa ditt företag att skapa bättre förutsättningar för arbetsplatsen? Tveka då inte att höra av dig till våra företagsrådgivare!