Idag är en säker IT-miljö en nödvändighet för alla företag, oavsett storlek eller bransch. Den senaset tidens eskalerande cyberhot och attacker gör att alla företag behöver ta action för att minimera risken för att bli drabbad. Digitaliseringens framfartoch konstanta ökningen av teknologi och digitala verktyg i alla verksamheter gör att cyberattacker och digitala hot blivit allt vanligare och mer omfattande. Ta reda på hur ni skyddar er mot illasinnade hackergrupper online. Läs mer om IT-säkerhet, trender inom cyberattacker och digitala hot här!
Det är inte längre "bra att ha" en säker IT-miljö eller infrastruktur. I vår digitala värld är cybersäkerhet, framför allt för företag och organisationer, kanske det allra viktigaste just nu. Den ökande hotbilden mot alla typer av verksamheter, med stora mängder företags-, kund- och medarbetarinformation, innebär att du som företagare eller ansvarig måste se till att din organisations digitala miljö är helt up to date och säker att använda.
Hotbilden mot företag och organisationer har ökat markant det senaste året. Så, för att ligga i framkant och vara steget före cyberbrottslingarna gäller det att vara medveten om trendande säkerhetshot och vanliga cyberattacker, samt vad en eventuell attack kan innebära för verksamheten. Här listar vi några av de allra vanligaste och farligaste digitala hoten för företag.
Ransomware-attacker ökar ständigt och orsakar stora skador i företag. Cyberattacken är en typ av skadlig kod som cyberbrottslingar använder sig av för att kryptera filer på datorer eller servrar. När brottslingarna har lyckats ta sig in i en IT-miljö låser de allt för ordinarie användare och kräver en lösensumma för att återställa access till system och filer. För att sedan återfå access till system och filer kräver aktörerna en lösensumma för en dekrypteringsnyckel (ofta i Bitcoins, då valutan är svår att spåra).
Att utsättas för Ransomware och sedan återfå access till system och filer är både resurskrävande och kostsamt – hur länge klarar ditt företag att ha en stillastående verksamhet? Utöver ekonomiska förluster kan den här typen av angrepp orsaka andra allvarliga konsekvenser, såsom förluster av företags- och kunddata och ett skadat varumärke. Hur ser kunder och samarbetspartners på att ditt företag inte har en säker IT-miljö?
Du och dina medarbetare kan råka ut för Ransomware på olika sätt. Framför allt sker attackerna genom att någon öppnar en skadlig e‑postbilaga, besöker en smittad eller skadlig webbplats, klickar på smittad annons eller ansluter till oskyddade Wi‑Fi-nätverk med skadligt innehåll. Ibland märker du inte ens att du har blivit utsatt, men rätt vad det är så låser sig allt och du kan inte göra någonting åt det – förutom att betala dyrt.
Social engineering är en typ av cyberhot som innebär att en angripare försöker manipulera människor för att få obehörig åtkomst till ett företags system eller information. Det här inkluderar tekniker som phishing – en metod som går ut på att cyberbrottslingar skapar och använder reella e-postmeddelanden eller webbsidor för att lura till sig känslig företagsinformation, såsom lösenord eller kreditkortsuppgifter. Det här sker på både individ- och företagsnivå på grund av att texter och webbsidor ser ut att vara på riktigt, vilket för vissa kan svårt identifiera.
Konsekvenserna av Social Engineering kan, likt många andra cyberattacker, vara katastrofala. Företag och organisationer kan drabbas av data- eller informationsstöld, minskat varumärkesförtroende eller betydande ekonomiska förluster.
IoT-enheter har ofta en stor och okänd attackyta. Detta tillsammans med att IoT-enheter och IoT-appar kan innehålla enorma mängder personliga, operativa och företagsrelaterade data, måste företags administratörer och säkerhetsexperter se bortom alla traditionella datasäkerhetskrav. De måste helt enkelt se mellan fingrarna för viss konfidentialitet, integritet och tillgänglighet och arbeta för att förhindra en helt ny typ av dataintrång och cyberattacker. IoT-attacker kan delas upp i flera olika områden:
Manipulation av enheter där angripare delvis eller helt kan ta över programvaran på en enhet. Det här gör att enheten kan användas, kontrolleras och nyttjas, till exempel för att få tillgång till hemlig eller verksamhetskritisk information.
Avslöjande av information då angripare kan avlyssna en sändning och få information utan auktorisering. De kan dessutom störa sändningssignalen eller förhindra att information förmedlas genom att pausa en sändning eller delge falsk information.
Denial / Distributed of Service-attacker. Denial of Service, även kallat DoS, är en typ av cyberattack där en angripare försöker att överbelasta en webbplats eller ett nätverk för att göra det otillgängligt för användare. Angriparen gör detta genom att skicka en enorm mängd trafik till målet, vilket kan överbelasta servern och hindra användare från att komma åt webbplatsen eller nätverket.
En Distributed Denial of Service (DDoS) är en attack som syftar till att överbelasta en webbplats eller en server genom att samordna en stor mängd enheter (såsom botnät) för att samtidigt skicka förfrågningar till målet. Detta kan leda till att webbplatsen eller servern blir otillgänglig för vanliga användare.
Sårbarheten inom IoT kan potentiellt orsaka livsfara eller avbrott i affärskritiska system och delar av verksamheten. Fokus måste därför läggas vid anslutningsskydd, kontinuerlig enhetshärdning, konstant kontroll och övervakning av hot, hantering av säkerhetshållning och underhåll, samt skydda data i servrar och i moln.